Wat zet je op de bierkaart?

12 april 2017 | José Mast

Het aanbod aan speciaal bier explodeert. Nederlands bier is daarvan het meest geliefd, maar daarbinnen heb je de keuze uit het aanbod van meer dan 400 brouwerijen. Cafés met een goede mix over alle segmenten hebben voor iedere gast een fles of tapbiertje naar wens. Eetcafés doen hun voordeel met verrassende bier-spijscombinaties.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE CAFÉKRANT

Ruim driekwart van de bierdrinkers neemt weleens speciaal bier en steeds vaker drinken ze dit ook maandelijks. De belangrijkste reden daarvoor is de smaak, maar ook de behoefte aan afwisseling, het moment en het seizoen spelen een rol. Jonge bierdrinkers noemen vaker nieuwsgierigheid als belangrijke reden, 65-plussers het ambachtelijke karakter. Dat blijkt uit het jaarlijkse Nationaal Bieronderzoek van Nederlandse Brouwers.

Nu het terrasseizoen weer voor de deur staat, zijn er weer meer bestellingen van speciaal bier te verwachten. Het terras blijkt namelijk voor meer dan de helft van de bierdrinkers de favoriete gelegenheid voor een blond, fruitig of juist donker biertje. Witbier is de populairste soort speciaal bier, op de voet gevolgd door herfstbok, tripel, trappist en abdijbier en dubbel. IPA is het meest geliefd onder 50-minners, trappist en bockbier vooral onder 30-plussers.

Praten over bier
Zeker in de horeca wil de bierdrinker ruime keuze hebben, ook binnen de verschillende biersoorten. Maar wat moet je dan in huis hebben? Directeur van de Nederlandse Brouwers Cees-Jan Adema adviseert een goede spreiding over de verschillende segmenten, maar benadrukt ook het belang van goede informatie aan de gast. “Omdat er zoveel te kiezen is, willen mensen graag meer weten over het bier. Waar komt het vandaan, wat zijn de eigenschappen, waar smaakt het naar? Door met gasten in gesprek te gaan over speciaal bier, voeg je waarde toe aan je café,” zegt Adema.

Uit het Nationaal Bieronderzoek blijkt dat vooral bierdrinkers onder de 50 meer behoefte hebben aan informatie over het bier dat in de horeca wordt aangeboden. Bijna een kwart van deze leeftijdsgroep wil meer weten over onder andere het soort bier, het alcoholpercentage en de smaakomschrijving. Ook de stad van herkomst en de achtergrond van het merk staat in de belangstelling. Adema is ervan overtuigd dat in de praktijk een nog groter deel van de gasten hierin is geïnteresseerd en adviseert daarom: “Maak een mooie bierkaart met de karakteristieken van elk bier. De brouwerij of leverancier kan hierbij helpen. Een eetcafé doet er ook goed aan om een paar biersuggesties op de menukaart te zetten, net als dat vaak gebeurt met wijn. Bierdrinkers zullen dat zeker waarderen.” 

Kleinere glazen
Het grotere aanbod van bier verleidt een derde van de bierdrinkers om vaker voor bier te kiezen dan een andere drank. Twee vijfde kiest daarbij vaker voor een ander soort bier. Vooral jongeren zien in het grotere bieraanbod een reden om vaker te kiezen voor bier en daarbij ook eens een ander soort te proberen. Vrouwen kiezen vaker voor een ander bier dan mannen. Een trend in het drinken van speciaal bier is het delen van een fles met je tafelgenoten. Kleine glazen zijn daarbij een must. Zo kunnen ze nieuwe smaken leren kennen, om de volgende keer weer te bestellen.
 

Bierproeverij
Van 11 tot en met 21 mei is het de Week van het Nederlandse Bier. In deze week vinden diverse activiteiten plaats, waaronder het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag (11 t/m 13 mei) en de Nederlandse Brouwerijdagen (19, 20 en 21 mei), waarop brouwerijen hun deuren open stellen voor publiek. Ook cafés kunnen meedoen aan de Week van het Nederlandse Bier, bijvoorbeeld met een bierproeverij. Meld je aan op www.weekvanhetnederlandsebier.nl. Je kunt dan gebruik maken van handige informatie voor het opzetten van een geslaagde bierproeverij.
 

Bier en spijs

Henri Reuchlin is coördinator van StiBON bieropleidingen.  Als biersommelier geeft hij de volgende tips: 
- Gebakken suikerbrood met Roquefort gaat uitstekend samen met Quadrupel (zoet) maar ook verrassend goed met IPA (bitter).
- Nasi en andere Aziatische gerechten laten de smaak van kruidig bier goed tot zijn recht komen. Adviseer in plaats van een pilsje eens witbier of een Budels Kolos of Jopen Koyt.
- Bij saté is donker bier een aanrader, zoals Amber of Dubbel. Beide hebben carameltonen.
Verder lezen over de smaak van bier? Het boek PROEF BIER van Arvid Bergström staat boordevol recepten met bier.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Bier
Opmerkelijk: aantal bierbrouwerijen in Nederland gestegen

Het aantal bierbrouwerijen in Nederland is opnieuw gestegen. Dit jaar kwamen er tot nu toe netto 13 brouwerijen bij. Opmerkelijke statistieken in deze tijd van corona. Volgens Bierista.nl is het hoogtepunt van de bierrevolutie bereikt. Vanaf nu zal het aantal bierbrouwerijen dalen, zo voorziet Alain...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

Economie
Loetje en Debuut samen verder als Restaurant Company Europe

Restaurantgroepen Loetje en Debuut gaan verder onder de naam Restaurant Company Europe. Daarmee bereiken zij de status van één van de grootste horecagroepen van Nederland met meer dan 50 veelzijdige restaurant- en cafélocaties. Restaurant Company Europe (RCE) is het overkoep...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: