Interview Jacqueline Terberg: De koningin van de Korenmarkt

14 juli 2017 | Roy Spijker

In 2015 begon Jacqueline Terberg Café Madame Touché aan de Arnhemse Korenmarkt. Het kwam op haar pad, zo zegt ze zelf. Nu, ruim 2,5 jaar later, heeft ze nog eens twee zaken op het plein overgenomen en is daarbij ook nog eens een eetcafé begonnen. Wij gingen langs bij de gedreven en ambitieuze horecaonderneemster die het uitgaansplein van Arnhem nieuw leven in wil blazen.

“Daar is de koningin van Korenmarkt,” schreeuwt een omstander naar Jacqueline Terberg als hij voorbij Café Madame Touché loopt. “Hoeveel zaken heb je nu? Drie? Vier?” Jacqueline lacht en er ontstaat een gesprek tussen de twee. De omstander blijkt een oud collega te zijn die werkt bij Omroep Gelderland. Tijdens het gesprek ontstaat al snel het idee om een radio-uitzending op te nemen in één van de zaken van Terberg; op zaterdagmiddag bijvoorbeeld, een talkshow met livemuziek. 

Plezier
Het spontane gesprek tussen Jacqueline Terberg en de oud collega zegt veel over de onderneemster. Ze kent haar gasten en zit vol met ideeën, maar houdt bovenal van het werk dat ze doet. “Ik ben al sinds mijn vijftiende werkzaam in de horeca,” vertelt Jacqueline. “Het is mijn passie. Ik heb een aantal jaren gewerkt als gastvrouw en receptioniste bij organisaties, maar dit is toch meer mijn ding.” 

“Regelmatig bezocht ik Café Touché. Toen ik hoorde dat het failliet was gegaan, heeft dat mij aan het denken gezet. Een lege zaak op een plein als dit, dat is toch zonde! Dus ben ik Café Madame Touché begonnen.  We hebben alles verbouwd zodat het café een andere uitstraling kreeg. Zo is er nu een Franse straat in dit café. Waar zie je dat nou? Het leuke is dat de mensen het weer weten te vinden en ik alleen maar positieve reacties krijg.”

De Franse straat is één van de ideeën die uit de koker van Jacqueline komt, waarvan het brein vol zit. “Vorig jaar heb ik in de zomer in ingevroren druifjes, in plaats van ijsblokjes, in de witte wijn gedaan. Dat is net even anders, maar wordt wel positief ontvangen door de gast. Daarnaast geef ik bij elke biertje een zoutje. Dat krijg je namelijk ook als je bij iemand thuis te gast bent. Bij elk biertje krijgt de gast een ander zoutje. Als je dat drie keer doet is de nieuwsgierigheid gewekt en wil de gast graag weten welk zoutje ze bij het vierde pilsje krijgen.”

Bruisend uitgaansplein
Nu Terberg ook de cafés Den Koopman en De Barron heeft overgenomen en een eetcafé naast Madame Touché heeft geopend laat de onderneemster duidelijk weten wat haar plannen zijn met De Korenmarkt. “Het was nooit mijn ambitie om horecatycoon te worden, maar het is wel mijn ambitie om De Korenmarkt weer nieuw leven in te blazen. Vaak hoor ik dat het plein niet meer is wat het vroeger was. Dat moet veranderen.”

De Arnhemse horecaonderneemster heeft een duidelijk visie om van De Korenmarkt weer een bruisend uitgaanscentrum van de stad te maken. “We willen leuke events gaan organiseren, zoals een Speciaalbierfestival. Binnenkort speelt Vitesse de wedstrijd om de Johan Cruijffschaal, supporters kunnen hier op het plein de wedstrijd komen kijken.” 

“Met Madame Touché stond ik er altijd alleen voor, maar nu kunnen we de krachten bundelen. Als alle neuzen dezelfde kant op staan krijg je meer voor elkaar. Maar we kunnen ook elkaars kennis en kunde gebruiken. Den Koopman heb ik overgenomen van Maurice Schoot. Hij is een organisatietalent en weet alles tot in de puntjes te verzorgen. Daarnaast is hij dé bierkenner van Arnhem en Omstreken. Ron Hofmans van De Barron weet juist alles van vergunningen en helpt mij daar ook bij. Ik wil het wel allemaal volgens de regeltjes doen. Hij weet verder alles van live muziek en maakt hij de beste cocktails. Vooral zijn gin tonics zijn geweldig. Ik daarentegen kan er voor zorgen dat die zaken een mooie uitstraling krijgen. Met een kleine simpele aanpassingen zoals een bloembak op het terras kan zo’n zaak er echt al uitknallen.”

Sterke identiteit
De vast bezoeker van Den Koopman en De Barron hoeft zich geen zorgen te maken dat de zaken compleet vernieuwd worden. Diegene van wie Jacqueline de zaken heeft overgenomen, werken er nog steeds. “Maurice en Ron zijn nu bij mij in dienst, maar ze blijven de zaak runnen alsof het van hunzelf is. Aan de identiteit van die cafés moet je ook niet komen, die stond namelijk als een huis.”

Wel gaat Terberg werk maken van de openingstijden van de zaken. “In mijn ogen moet een horecabedrijf zeven dagen per week toegankelijk zijn. Mensen moeten er op aan kunnen dat ze bij je terecht kunnen voor een kop koffie, een biertje of iets te eten. De gast past zijn programma namelijk niet aan op jouw openingstijden. Dat een zaak open is, vinden ze heel normaal. Maar als je gesloten bent dan wordt het doorverteld. Door zeven dagen per week gasten te ontvangen, creëer je een plek waar mensen altijd naar toe kunnen en welkom zijn. Zo krijg je ook vaste gasten en komt er vanzelf meer leven in de brouwerij.”

Druk leven
Haar leven is één klap wel een stuk drukker geworden, nu Terberg meerdere horecazaken onder zich heeft. Ze is zelfs van plan om een vijfde zaak te openen in de kelder naast Madame Touché. Al die extra werkzaamheden zorgen er niet voor dat Jacqueline straks minder achter de tap is te zien. “Ik heb zoveel plezier om hier in dit café te staan.  Zeven dagen per week, vijftien uur per dag sta ik heel hard te werken. Vakantie zit er niet in, maar dat vind ik niet erg. Ik geniet er van om hier iedere dag opnieuw mijn gasten een fantastische ervaring te geven.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Horeca
De Dag van de Horecamedewerker op 25 september in Utrecht

FNV Horeca organiseert maandag 25 september De Dag van de Horecamedewerker in de Winkel van Sinkel in Utrecht. FNV Horeca vindt goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers in de horeca belangrijk. Tijdens De Dag van de Horecamedewerker staan de horecamedewerkers en het horecavak centraal. Wo...

Horeca Achtergronden
NVWA publiceert resultaten inspecties

Voedselveiligheid is van groot belang voor de consument. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt de resultaten van inspecties van steeds meer steden inzichtelijk. Maandag wordt Den Haag aan de inspectiekaart toegevoegd, terwijl de resultaten van Utrecht al zichtbaar waren. De resulta...

Bier
'Hoppy Hour' om nieuw speciaalbier te promoten

AB InBev onthult een van zijn best bewaarde geheimen: Goose Island. Na een soft launch in 2016 lanceert AB InBev het Amerikaanse speciaalbiermerk dit jaar groots met een activatiecampagne in Nederland. Vanaf vandaag maken bierliefhebbers kennis met het ambachtelijke craft beer van de brouwerij uit C...

Economie Toerisme
CBS: Toerismesector blijft groeien

De toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Buitenlandse toerist drijfveer...

Bier Events
Gratis toegankelijk speciaalbierfestival in Grave

De Maaspoort organiseert voor de derde keer het Speciaal Bier Festival in het land van Maas en Waal en Cuijk. George en Hilde van Kuppeveld, de gastheer en gastvrouw, zorgen altijd voor een gezellig en hartelijk welkom. Zij bieden, voor de derde keer, een mooie gelegenheid om van een biertje te ge...

Achtergronden Blog
Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: