Dit zijn de biertrends voor deze lente

23 maart 2017 | Thijs Jacobs

De terrassen stromen vaak vol zodra de eerste lentezon zich laat zien. Na alle winterse dagen willen Nederlanders weer genieten van de buitenlucht en daarbij mag een lekker glas bier of pils in veel gevallen niet ontbreken. Het aanbod aan verschillende bieren is de afgelopen tijd exponentieel gegroeid en dat zien we ook terug op de terrassen. Bieroloog Thomas Wijns - als zytholoog verbonden aan Warsteiner en merkambassadeur van servetheperfectbeer.com - zet de vijf biertrends voor het voorjaar op een rij.

image

1. Het witte goud

Witbier is al jaren het paradebier voor het terrasseizoen. De combinatie van kruiden, citrusfruit en de frisse smaak van tarwe maakt witbier tot de ideale dorstlesser voor in de lente. De trend van Duits tarwebier, bekend onder de benaming Weissbier, zet ook deze lente weer door en breidt naar verwachting zelfs uit. Naast de fruitige Weissbieren zoals König Ludwig, zie je ook de Berliner Weisse ‘Oedipus Vogelen’ op de bierkaart verschijnen. Voor de hop liefhebbers is er ook goed nieuws: Two Chefs Brewing Tropical Ralphie Weizen is een verrassende Weizen en is vernoemd naar de Two Chefs Brewing familie. Dit tarwebier heeft ook een frisse, hoppige smaak. Voor de liefhebbers van zoet raadt Wijns een Skuumkoppe aan:  een mooie balans tussen fruitige, zoete tonen en een hint van karamel.

2. Bier en fruit

Op zonnige dagen blijft Radler een graag geziene gast op het terras. Warsteiner Radler is zojuist uitgeroepen tot ‘Beste Product van het Jaar’ in de biercategorie. Een bierige Radler die bestaat uit 50% Premium Pilsener en 50% natuurlijke citroenlimonade, terwijl andere Radlers vaak bestaan uit 40% pils en 60% limonade. Naast het Radler-segment ontstaat er een nieuwe niche met bier gecombineerd met diverse vruchtenschillen en sappen. Bijvoorbeeld Indian Pale Ale (IPA) bieren waarbij een groot deel uit fruitsap bestaat. Dit zorgt naast de hoppige smaak ook voor een zuurtje in het bier voor de ideale dorstlesser. In de VS zijn ze hier al een tijdje mee bezig en is het motto momenteel: 'sour is the new bitter'.

3. Pilsener 2.0 al te vinden in de lente

Het pilssegment ondergaat een nieuwe ontwikkeling een stuk sneller dan verwacht: binnen twee maanden lanceerden meerdere brouwerijen nieuwe pilsenervariaties met een Duitse twist, zoals ongefilterd  Kellerbier. De verwachting is dan ook dat veel van deze pilseners tijdens de lente de terrastafels bemannen. Na de smaakexplosie van alle zware winterbieren is er op het terras sterk behoefte aan smaakvolle dorstlessers met karakter, zoals het pils van brouwerij Troost of De Leckere.

4. Verantwoord met smaak

Ook voor de liefhebbers van alcoholvrij of –arm bier onder ons is er goed nieuws. Het segment is namelijk springlevend en deze lente is er meer keus dan ooit. Ten opzichte van 2015 groeide het alcoholvrij bier segment in 2016 met maar liefst 18% (Nederlandsebrouwers.nl). Een goed alcoholvrij bier komt qua smaak dan ook dichtbij de smaak van alcoholrijk bier en Duitsland is de koning op het gebied van smaak van alcoholvrij bier. Een Warsteiner Alkoholfrei komt -in tegenstelling tot de Nederlandse varianten met een zoete/moutige smaak- dichtbij de smaak van normaal pils dankzij een bittertje in de afdronk. Of een Weihenstephaner - Hefe Weissbier Alkoholfrei, met een frisse smaak van een Weissbier. Ook andere grote brouwers introduceren momenteel nieuwe alcoholvrij varianten.

5. Lokaal speciaal

In drie jaar tijd verdubbelde het aantal brouwerijen in Nederland. Het aanbod groeide dan ook exponentieel in de diversiteit aan nieuwe bieren. Op verschillende terrassen kan je steeds vaker genieten van lokaal gebrouwen bier. Ook openen steeds meer lokale brouwerijen een eigen terras. Een aantal echte hotspots zijn Brouwerij ‘t IJ in Amsterdam, Oersoep in Nijmegen, Kromme Haring in Utrecht en Old School in Eindhoven. Het bier is niet alleen super vers, het is ook een extra mooie beleving om kennis te maken met het verhaal en de passie van de brouwerij. Bijna iedere lokale brouwerij brouwt dan ook een lentebier. Traditioneel gezien zijn deze bieren vaak rond de 7% in alcohol, fris en licht bitter van smaak met kruidige tonen in de afdronk en daarmee heerlijk voor op het terras.

Vijf tips voor horecaondernemers

Niet alleen als gast wil je volop profiteren van de lentezon, ook als horecaondernemer is het een prachtige kans om je horecagelegenheid letterlijk in het zonnetje te zetten. Vijf tips om meer uit je terras te halen.

1.    Een overzichtelijke terraskaart met duidelijke bierbeschrijvingen helpt je gasten betere keuzes te maken. Overspoel je gasten niet met een bomvolle menukaart. Houd het simpel en beeldend.

2.    Zorg dat al het personeel op de hoogte is van wat er uit de tap komt. Bier met een verhaal verkoopt nu eenmaal beter, dus is het van belang dat het personeel een korte smaakbeschrijving kan geven over de bieren.

3.    De eerste slok van elk bier neem je met je ogen. Het is dan ook essentieel dat elk glas gepresenteerd wordt met een mooie volle schuimkraag. Neem eens een kijkje bij onze oosterburen hoe zij het bier schenken en serveren. In Duitsland heeft ieder biertje een prachtige kroon van schuim. Dit beschermt het bier en houdt het springlevend.

4.    De combinatie van bier en spijs geeft veel mogelijkheden tot extra verkoop. Richt je menukaart hierop in door bij ieder bier een borrelsuggestie toe te voegen. Gasten blijven hierdoor langer zitten en nemen een extra consumptie.

5.    De juiste balans vinden tussen ervaren en nieuwe personeelsleden is essentieel om continue kwaliteit van service te bieden aan gasten. Het klinkt als een open deur maar laat nieuw personeel eerst meedraaien op een rustige dag. Met een goede voorbereiding win je de wedstrijd.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Koffie & thee Utrecht
30ml Coffee & Food maakt een feestje van de heropening op 1 juni

De afgelopen maanden was het rustig in de ‘huiskamers’ van 30ml. Alle vestigingen waren open voor TO GO, maar de gezelligheid die de zaken normaliter zo typeert hebben de medewerkers echt gemist. Gelukkig openen ook zij vanaf 1 juni om 12:00 uur weer de deuren voor het nuttigen ter plaat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: