De borrelkaart: kwaliteit wint altijd van marge

4 april 2019 | Thijs Jacobs

Wil je je gasten binnenhouden, dan kan het geen kwaad om een borrelplankje op de kaart te hebben staan. Maar wat zet je daar dan op? Is het nodig om je te onderscheiden of wil iedereen stiekem gewoon een bitterbal?

Marcus Biemans van café De Vergulde Kruik in Leiden maakt van zijn borrelkaart iets bijzonders. “Jaarlijks organiseren we een wedstrijd, waarvan de winnaar met de ‘Gehaktballenbokaal’ naar huis gaat. Dat doen we ieder jaar in januari, dus het is ook goed om mensen binnen te krijgen”, vertelt de ondernemer. Maar hoe werkt zo’n wedstrijd dan? Is dat niet een hele onderneming? “Het is vooral heel leuk”, vertelt Marcus. “De deelnemers krijgen een pondje gehakt mee en de volgende dag leveren ze hun eigengemaakte gehaktballetjes bij ons in. De jury beoordeelt behoorlijk professioneel en het publiek test vooral op smaak. Degene die volgens de jury wint, krijgt de bokaal. De winnaar van de publieksprijs valt een grote eer ten deel: zijn of haar gehaktbal staat dan het hele jaar bij ons op de kaart. Of het dit jaar een culinair uitdagende bal is geworden? Nee, eigenlijk niet. Het is een klassieke Hollandse gehaktbal. Blijkbaar is dat wat de mensen willen.”

“Niet van die knikkers, gevuld met paardenvlees”

Dat de Nederlander niet zo van de gekke fratsen is, bewijst de borrelkaart in cafés: die is al decennialang vrijwel ongewijzigd. Worst, kaas en gefrituurde hapjes, waaronder natuurlijk de bitterbal. Ook Biemans heeft de klassiekers op de kaart staan. “De barman doet alles, van bier tappen tot biefstuk bakken. Ja, dat doen we ook, het is het enige hoofdgerecht op de kaart. Die wordt geserveerd met brood of frietjes en een zelfgemaakte jus van rode wijn en sjalotjes. Qua bittergarnituur is het ook best standaard hier, maar we gaan wel voor kwaliteit. Ik wil alleen maar producten verkopen die ik zelf ook zou bestellen. Daarom verkoop ik ook niet van die slechte bitterballen. Je kent ze wel, van die knikkers gevuld met twintig gram paardenvlees. Het is ‘the real deal’ of niet. Onze bitterballen zijn goed gevuld, de kaas is top en de worst is uitstekend. Ik verkoop liever tien keer iets goeds met een lagere marge dan duizend keer iets slechts met een betere marge. Uiteindelijk komen je gasten toch terug voor kwaliteit, niet voor troep.”

Eigen worst, bereid volgens geheim recept

Ook in De Twee Spieghels in Leiden staat kwaliteit voorop. “Voor de lekkere trek serveer ik de eigen worst, die gemaakt wordt door Slagerij van der Zon. Het recept is geheim, want ik lever de kruiden aan en hij maakt de worst. Niemand kent dus het hele recept!”

Het is daarnaast aan te raden om, als afgeleide van je borrelkaart, ook bijvoorbeeld tosti’s of brood belegd met kroketten te serveren. Als de frituur toch al aan gaat, dan kan dit in één moeite door. Daarnaast zijn ook soepen doorgaans een goede keus om op relatief eenvoudige wijze een leuke kaart te kunnen voeren.

De top 10 bestverkochte snacks in Nederland is als volgt:

Frikandel
Loempia
Kroket
Kipnuggets
Kipsaté
Mexicano
Kipcorn
Bitterbal
Kaassoufflé
Bamischijf

(Dit is de top 10 van de meest bestelde snacks in 2018 via thuisbezorgd.nl)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: