De borrelkaart: kwaliteit wint altijd van marge

4 april 2019 | Thijs Jacobs

Wil je je gasten binnenhouden, dan kan het geen kwaad om een borrelplankje op de kaart te hebben staan. Maar wat zet je daar dan op? Is het nodig om je te onderscheiden of wil iedereen stiekem gewoon een bitterbal?

Marcus Biemans van café De Vergulde Kruik in Leiden maakt van zijn borrelkaart iets bijzonders. “Jaarlijks organiseren we een wedstrijd, waarvan de winnaar met de ‘Gehaktballenbokaal’ naar huis gaat. Dat doen we ieder jaar in januari, dus het is ook goed om mensen binnen te krijgen”, vertelt de ondernemer. Maar hoe werkt zo’n wedstrijd dan? Is dat niet een hele onderneming? “Het is vooral heel leuk”, vertelt Marcus. “De deelnemers krijgen een pondje gehakt mee en de volgende dag leveren ze hun eigengemaakte gehaktballetjes bij ons in. De jury beoordeelt behoorlijk professioneel en het publiek test vooral op smaak. Degene die volgens de jury wint, krijgt de bokaal. De winnaar van de publieksprijs valt een grote eer ten deel: zijn of haar gehaktbal staat dan het hele jaar bij ons op de kaart. Of het dit jaar een culinair uitdagende bal is geworden? Nee, eigenlijk niet. Het is een klassieke Hollandse gehaktbal. Blijkbaar is dat wat de mensen willen.”

“Niet van die knikkers, gevuld met paardenvlees”

Dat de Nederlander niet zo van de gekke fratsen is, bewijst de borrelkaart in cafés: die is al decennialang vrijwel ongewijzigd. Worst, kaas en gefrituurde hapjes, waaronder natuurlijk de bitterbal. Ook Biemans heeft de klassiekers op de kaart staan. “De barman doet alles, van bier tappen tot biefstuk bakken. Ja, dat doen we ook, het is het enige hoofdgerecht op de kaart. Die wordt geserveerd met brood of frietjes en een zelfgemaakte jus van rode wijn en sjalotjes. Qua bittergarnituur is het ook best standaard hier, maar we gaan wel voor kwaliteit. Ik wil alleen maar producten verkopen die ik zelf ook zou bestellen. Daarom verkoop ik ook niet van die slechte bitterballen. Je kent ze wel, van die knikkers gevuld met twintig gram paardenvlees. Het is ‘the real deal’ of niet. Onze bitterballen zijn goed gevuld, de kaas is top en de worst is uitstekend. Ik verkoop liever tien keer iets goeds met een lagere marge dan duizend keer iets slechts met een betere marge. Uiteindelijk komen je gasten toch terug voor kwaliteit, niet voor troep.”

Eigen worst, bereid volgens geheim recept

Ook in De Twee Spieghels in Leiden staat kwaliteit voorop. “Voor de lekkere trek serveer ik de eigen worst, die gemaakt wordt door Slagerij van der Zon. Het recept is geheim, want ik lever de kruiden aan en hij maakt de worst. Niemand kent dus het hele recept!”

Het is daarnaast aan te raden om, als afgeleide van je borrelkaart, ook bijvoorbeeld tosti’s of brood belegd met kroketten te serveren. Als de frituur toch al aan gaat, dan kan dit in één moeite door. Daarnaast zijn ook soepen doorgaans een goede keus om op relatief eenvoudige wijze een leuke kaart te kunnen voeren.

De top 10 bestverkochte snacks in Nederland is als volgt:

Frikandel
Loempia
Kroket
Kipnuggets
Kipsaté
Mexicano
Kipcorn
Bitterbal
Kaassoufflé
Bamischijf

(Dit is de top 10 van de meest bestelde snacks in 2018 via thuisbezorgd.nl)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Café organiseert 'heliumkaraoke', zodat iedereen Gerard Joling kan imiteren

Het Noordhollands Dagblad komt met een wel heel speciaal nieuwsitem: in eetcafé Van Dam in Sint Maartensvlotbrug gaan ze zaterdag van start met heliumkaraoke. Er is niet meer voor nodig dan een beeldscherm, een flinke teug helium, een geluidsinstallatie en sloten bier. Want iedereen moet natu...

trends Bier
Onderzoek: Dit zijn de huidige biertrends

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Dit en ...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Columns Blog
Horecaondernemer, kijk uit voor stress!

Het is hollen of stilstaan. Het ene moment is het loei druk en kun je het niet bijbenen en het volgende moment kun je een kanon afschieten. De horeca in een bedrijfstak waar de vraag naar diensten fluctueert. Mensen gaan rond dezelfde periode op vakantie, eten op vaste tijden en gaan het liefst uit ...

Interview Longread
Interview: de mooiste strandtent van Nederland

Strandpaviljoen De Staat viert deze zomer haar tienjarig bestaan. Jeroen Kuiper is de trotse eigenaar van deze ultieme ‘strandhotspot’ op Scheveningen, die vooral door locals wordt bezocht. Toeristen bezoeken de boulevard, wie de drukte wil vermijden en wil genieten van één...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Restaurants proppen zich vol

Niet alleen in Amsterdam, maar ook in bijna alle andere drukke toeristensteden zijn ze niet te missen: proppers. Medewerkers van de horecagelegenheid benaderen voorbijgangers en proberen hen te verleiden om hun zaak binnen te gaan. Een gratis drankje of een 3-gangen deal, de proppers halen alles uit...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: