De borrelkaart: kwaliteit wint altijd van marge

4 april 2019 | Thijs Jacobs

Wil je je gasten binnenhouden, dan kan het geen kwaad om een borrelplankje op de kaart te hebben staan. Maar wat zet je daar dan op? Is het nodig om je te onderscheiden of wil iedereen stiekem gewoon een bitterbal?

Marcus Biemans van café De Vergulde Kruik in Leiden maakt van zijn borrelkaart iets bijzonders. “Jaarlijks organiseren we een wedstrijd, waarvan de winnaar met de ‘Gehaktballenbokaal’ naar huis gaat. Dat doen we ieder jaar in januari, dus het is ook goed om mensen binnen te krijgen”, vertelt de ondernemer. Maar hoe werkt zo’n wedstrijd dan? Is dat niet een hele onderneming? “Het is vooral heel leuk”, vertelt Marcus. “De deelnemers krijgen een pondje gehakt mee en de volgende dag leveren ze hun eigengemaakte gehaktballetjes bij ons in. De jury beoordeelt behoorlijk professioneel en het publiek test vooral op smaak. Degene die volgens de jury wint, krijgt de bokaal. De winnaar van de publieksprijs valt een grote eer ten deel: zijn of haar gehaktbal staat dan het hele jaar bij ons op de kaart. Of het dit jaar een culinair uitdagende bal is geworden? Nee, eigenlijk niet. Het is een klassieke Hollandse gehaktbal. Blijkbaar is dat wat de mensen willen.”

“Niet van die knikkers, gevuld met paardenvlees”

Dat de Nederlander niet zo van de gekke fratsen is, bewijst de borrelkaart in cafés: die is al decennialang vrijwel ongewijzigd. Worst, kaas en gefrituurde hapjes, waaronder natuurlijk de bitterbal. Ook Biemans heeft de klassiekers op de kaart staan. “De barman doet alles, van bier tappen tot biefstuk bakken. Ja, dat doen we ook, het is het enige hoofdgerecht op de kaart. Die wordt geserveerd met brood of frietjes en een zelfgemaakte jus van rode wijn en sjalotjes. Qua bittergarnituur is het ook best standaard hier, maar we gaan wel voor kwaliteit. Ik wil alleen maar producten verkopen die ik zelf ook zou bestellen. Daarom verkoop ik ook niet van die slechte bitterballen. Je kent ze wel, van die knikkers gevuld met twintig gram paardenvlees. Het is ‘the real deal’ of niet. Onze bitterballen zijn goed gevuld, de kaas is top en de worst is uitstekend. Ik verkoop liever tien keer iets goeds met een lagere marge dan duizend keer iets slechts met een betere marge. Uiteindelijk komen je gasten toch terug voor kwaliteit, niet voor troep.”

Eigen worst, bereid volgens geheim recept

Ook in De Twee Spieghels in Leiden staat kwaliteit voorop. “Voor de lekkere trek serveer ik de eigen worst, die gemaakt wordt door Slagerij van der Zon. Het recept is geheim, want ik lever de kruiden aan en hij maakt de worst. Niemand kent dus het hele recept!”

Het is daarnaast aan te raden om, als afgeleide van je borrelkaart, ook bijvoorbeeld tosti’s of brood belegd met kroketten te serveren. Als de frituur toch al aan gaat, dan kan dit in één moeite door. Daarnaast zijn ook soepen doorgaans een goede keus om op relatief eenvoudige wijze een leuke kaart te kunnen voeren.

De top 10 bestverkochte snacks in Nederland is als volgt:

Frikandel
Loempia
Kroket
Kipnuggets
Kipsaté
Mexicano
Kipcorn
Bitterbal
Kaassoufflé
Bamischijf

(Dit is de top 10 van de meest bestelde snacks in 2018 via thuisbezorgd.nl)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Coronacrisis
Aantal 'coronaboetes' in horeca staat bijna overal op nul

Het AD heeft onderzocht in hoeverre de gemeenten handhaven met betrekking tot de coronamaatregelen in de horeca. Wat blijkt? In de meeste gemeenten staat de teller op nul; er wordt dus een oogje toegeknepen. Steekproef Wel merken de gemeenten dat de anderhalve meter afstand staads vaker niet w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: