De borrelkaart: kwaliteit wint altijd van marge

4 april 2019 | Thijs Jacobs

Wil je je gasten binnenhouden, dan kan het geen kwaad om een borrelplankje op de kaart te hebben staan. Maar wat zet je daar dan op? Is het nodig om je te onderscheiden of wil iedereen stiekem gewoon een bitterbal?

Marcus Biemans van café De Vergulde Kruik in Leiden maakt van zijn borrelkaart iets bijzonders. “Jaarlijks organiseren we een wedstrijd, waarvan de winnaar met de ‘Gehaktballenbokaal’ naar huis gaat. Dat doen we ieder jaar in januari, dus het is ook goed om mensen binnen te krijgen”, vertelt de ondernemer. Maar hoe werkt zo’n wedstrijd dan? Is dat niet een hele onderneming? “Het is vooral heel leuk”, vertelt Marcus. “De deelnemers krijgen een pondje gehakt mee en de volgende dag leveren ze hun eigengemaakte gehaktballetjes bij ons in. De jury beoordeelt behoorlijk professioneel en het publiek test vooral op smaak. Degene die volgens de jury wint, krijgt de bokaal. De winnaar van de publieksprijs valt een grote eer ten deel: zijn of haar gehaktbal staat dan het hele jaar bij ons op de kaart. Of het dit jaar een culinair uitdagende bal is geworden? Nee, eigenlijk niet. Het is een klassieke Hollandse gehaktbal. Blijkbaar is dat wat de mensen willen.”

“Niet van die knikkers, gevuld met paardenvlees”

Dat de Nederlander niet zo van de gekke fratsen is, bewijst de borrelkaart in cafés: die is al decennialang vrijwel ongewijzigd. Worst, kaas en gefrituurde hapjes, waaronder natuurlijk de bitterbal. Ook Biemans heeft de klassiekers op de kaart staan. “De barman doet alles, van bier tappen tot biefstuk bakken. Ja, dat doen we ook, het is het enige hoofdgerecht op de kaart. Die wordt geserveerd met brood of frietjes en een zelfgemaakte jus van rode wijn en sjalotjes. Qua bittergarnituur is het ook best standaard hier, maar we gaan wel voor kwaliteit. Ik wil alleen maar producten verkopen die ik zelf ook zou bestellen. Daarom verkoop ik ook niet van die slechte bitterballen. Je kent ze wel, van die knikkers gevuld met twintig gram paardenvlees. Het is ‘the real deal’ of niet. Onze bitterballen zijn goed gevuld, de kaas is top en de worst is uitstekend. Ik verkoop liever tien keer iets goeds met een lagere marge dan duizend keer iets slechts met een betere marge. Uiteindelijk komen je gasten toch terug voor kwaliteit, niet voor troep.”

Eigen worst, bereid volgens geheim recept

Ook in De Twee Spieghels in Leiden staat kwaliteit voorop. “Voor de lekkere trek serveer ik de eigen worst, die gemaakt wordt door Slagerij van der Zon. Het recept is geheim, want ik lever de kruiden aan en hij maakt de worst. Niemand kent dus het hele recept!”

Het is daarnaast aan te raden om, als afgeleide van je borrelkaart, ook bijvoorbeeld tosti’s of brood belegd met kroketten te serveren. Als de frituur toch al aan gaat, dan kan dit in één moeite door. Daarnaast zijn ook soepen doorgaans een goede keus om op relatief eenvoudige wijze een leuke kaart te kunnen voeren.

De top 10 bestverkochte snacks in Nederland is als volgt:

Frikandel
Loempia
Kroket
Kipnuggets
Kipsaté
Mexicano
Kipcorn
Bitterbal
Kaassoufflé
Bamischijf

(Dit is de top 10 van de meest bestelde snacks in 2018 via thuisbezorgd.nl)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: