Column: Klaag maar raak. Het helpt niet

2 november 2015 |
Column: Klaag maar raak. Het helpt niet<

Reguleren, reguleren, reguleren. De deeleconomie zorgt voor onrust, maar dan wel vooral bij de regelgever en de gevestigde orde. Jan met de pet vindt het
namelijk prima. Sterker nog: voor de consument is er vandaag de dag meer te kiezen dan ooit en nog voor een betere prijs ook. Binnen de horeca kennen we de klaagzang van de hotelier: eerst waren de OTA’s, zoals Booking.com en Expedia, niet goed (en nog steeds niet) en nu durven particulieren ook nog hun woning te verhuren via Airbnb. Schandalig! Hoe durven ze?!

Waarschuwingen waren er genoeg
Restaurateurs slapen ook niet meer zo lekker; sinds kort kunnen hobbykoks hun diensten aanbieden via Airdnd. Ze toveren de heerlijkste gerechten op tafel binnen de gemoedelijke sfeer van hun eigen woning. De service is vaak uitmuntend, want er is veel aandacht voor de gast en de kwaliteit van de gerechten van deze hobbykoks zal weinig onderdoen voor de kwaliteit van het voedsel in restaurants. Sterker nog: veel restaurants leggen zich toe op ‘veel voor weinig’ en de kaart kent weinig verrassingen. Voor verrassende gerechten moet je toch meestal naar een duurder restaurant. Het ‘probleem’ van Airdnd? Dat het zowel het lage als het hoge segment binnen de horeca beconcurreert. De prijs is laag, maar de gerechten zijn tegelijkertijd kwalitatief vaak passend bij het hoge segment. Met stress bij restaurateurs tot gevolg… Aan de andere kant heeft de markt genoeg tijd gehad om zelf een oplossing te verzinnen. Met de hotellerie als voorbeeld zou men toch gewaarschuwd moeten zijn?

Nieuwe aanbieders snappen het gewoon wel
Reserveren in een restaurant is vaak een crime. Veel restaurants hebben geen online reserveringsmodule en de telefoon opnemen blijkt ook lastig. Hoe anders is het bij Airdnd. Een vlotte website met uitstekende reserveermogelijkheden. Bovendien vertellen de koks gepassioneerd over hun gerechten op hun profielpagina en is de prijsstelling direct duidelijk.

Klaagzang
Waarom ik dit verhaal vertel? Omdat hoteliers en restaurateurs klagen. Heel veel klagen. Tegelijkertijd heeft de cafébranche al decennialang concurrentie van marktvreemde partijen. Bier, wijn en fris zijn verkrijgbaar bij supermarkt en slijter. Hoor je café-ondernemers roepen om regulering? Nee. De kroegeigenaren weten dat de toegevoegde waarde zit in gezelligheid, gastvrijheid en sfeer. Daarvoor komt men naar je café. Niet alleen voor bier.

De laatste stuiptrekkingen
Wanneer hoteliers en restaurateurs gaan beseffen dat de toegevoegde waarde zit in beleving (en dus niet in 100 identieke slaaphokken in een betonblok of een saaie menukaart in een restaurant met slechte bediening), dan kan er met open vizier gestreden worden. Ja, de cafébranche heeft het moeilijk, maar de andere horecabranches moeten nog aan een strijd beginnen die kroegbazen al gestreden hebben. Ik ben benieuwd naar de volgende reguleringsronde die niets, maar dan ook niets oplevert. Het is alsof je een dijk bouwt van vloeipapier. De wereld verandert en de burger bekijkt de stuiptrekkingen van de gevestigde orde met argwaan, terwijl ze op Airbnb de plannen maken voor het volgende uitstapje. Deal with it. Maak er het beste van en zorg ervoor dat je gasten terugkomen. Niet alleen voor het product, maar vooral voor de beleving.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: