Café de Twee Wezen: ondernemen zonder ondernemersachtergrond

18 december 2019 | redactie

Op 1 januari 2001 nam Erwin Rotteveel (50) Café de Twee Wezen in Sassenheim over. Toen hij het café overnam had hij nog geen ondernemersachtergrond. Nadat hij zijn havo-diploma had gehaald, ging hij meteen aan het werk.

Op school kan je bepaalde dingen die in een café gebeuren misschien nabootsen, maar het blijft een toneelspelletje

Café de Twee Wezen bestaat al sinds 1981. "Het was in mijn voordeel dat de kroeg al bestond toen ik er kwam werken. Ik begon eerst achter de bar. Omdat ik vaak alleen stond, leerde ik vanzelf hoe je om moet gaan met verantwoordelijkheid. Een opleiding volgen kan heel nuttig zijn, maar ik denk dat de praktijk nuttiger is. Op school kan je bepaalde dingen die in een café gebeuren misschien nabootsen, maar het blijft wel een toneelspelletje. In de praktijk gebeuren die dingen echt en zie je hoe de stamgasten op bepaalde situaties reageren. Als mensen bijvoorbeeld dronken worden en ze zorgen voor een onrustige situatie, dan moet ik ze misschien wegsturen zodat de rust weer wederkeert."

Speciaalbier is hot tegenwoordig

Erwin vertelt over de evenementen rond het café: "In het café hebben we in de wintermaanden elke twee weken livemuziek. Dan komt er in het café een podium en daar kan dan een band spelen. In de zomerperiode hebben we dat niet, omdat alles buiten staat. Buiten hebben we evenementen als het Havenfestival. Dat is altijd op Koningsdag. Verder hebben we nog een aantal andere evenementen zoals beachvolleybal. Jaarlijks hebben we hier ook de biermarkt. Dan staan hier buiten rond de 50 à 60 speciale biertjes van de tap. Daar komen doorgaans 2500 man op af. Speciaalbier is hot tegenwoordig, dat verkopen we hier eigenlijk al sinds het café bestaat. Andere trending drankjes zoals flügel en shotjes verkopen we hier niet; dat hoort niet bij de identiteit van ons café. Dat zijn meer drankjes voor echte feestcafés. Ik houd dat soort drankjes hier tegen. Mijn personeel wil het wel graag, maar ik niet. De doelgroep van dit café is 20-plus en er is hier een vrij gemêleerd publiek. Je bent hier meer gezellig aan het praten met elkaar dan dat je hier staat te dansen, maar ondanks dat blijft er ook nog wel vrij veel jeugd komen."

Je wordt hier niet weggekeken en iedereen accepteert elkaar hier

Als je het café binnenstapt, voel je een gezellige sfeer. Je kijkt meteen tegen de bar aan. Zo heb je direct contact met het personeel als je binnenstapt. Er staan veel tafels en op de muur hangt een dartbord. "Het mooie aan dit café is dat het een café voor iedereen is. Iedereen kan hier naar binnen stappen en iedereen kan hier met elkaar praten. Je wordt hier niet weggekeken en iedereen accepteert elkaar hier. Dit is natuurlijk anders als je je misdraagt, maar als je zelf gewoon aan bepaalde gedragsnormen houdt, accepteert iedereen elkaar. Ik denk dat dit uiteraard ook voor meerdere cafés geldt. Het is moeilijk om je als café te onderscheiden ten opzichte van andere cafés. Vroeger waren wij wel onderscheidend met het speciaalbier, maar ik denk dat langzamerhand ieder café dat wel heeft."

Karaoke

"We maken hier elke week wel leuke dingen mee. Mijn personeel organiseert hier wel eens een karaokeavond. Zelf vind ik karaoke helemaal niks. Maar het is leuk om te zien dat er publiek op afkomt, van wie ik de meesten zelf niet ken. Normaal gesproken ken ik iedereen wel die hier binnenkomt. Ik vind het dan erg leuk om te zien dat die mensen het goed naar hun zin hebben."

Zonder eten heb je in een dorpscafé bijna geen bestaansrecht meer

"Als beginnende ondernemer moet je met een goed plan komen; word er niet eentje van twaalf in een dozijn. Als je een café wilt starten, start dan vooral geen feestcafé, want iedereen wil dat en doet dat. Zorg ook dat je niet jouw eigen beste klant wordt, blijf dus zelf vooral van de drank af. Zorg er ook voor dat je eten verkoopt in jouw café. Zonder eten in een dorpscafé heb je bijna geen bestaansrecht meer. Wij verkopen zelf trouwens geen eten, maar we hebben het geluk dat dit café heel lang bestaat en dat de mensen wel blijven komen. Als je een café wilt oprichten dat puur drankjes verkoopt, dan kan je dat beter in de stad doen. In een dorp is de combinatie eten en drinken noodzakelijk."

Erwin heeft weinig vrije tijd, maar weet het nuttige met het aangename te verenigen: "Het nadeel van het beheren van een café is dat je bijna nooit vrij bent. Daar moet je dus ook rekening mee houden. Je bent echt zeven dagen in de week bezig en je moet van alles doen om je tent vol te krijgen. Zo organiseer ik onder andere nog darttoernooien en pubquizzen hier; ik neem amper tijd voor mezelf. Mijn hobby is darten, maar dat doe ik ook weer in het café."

De Twee Wezen in cijfers:

Personeel: 5 man
Tapkranen: 6
Zitplaatsen binnen: 38
Zitplaatsen buiten: 60
Goedkoopste drankje: Fluitje Amstel (2,20 euro)
Duurste drankje: Rochefort 10 (5,50 euro)

 

Auteur: Tim de Kok. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: