Café de Twee Wezen: ondernemen zonder ondernemersachtergrond

18 december 2019 | redactie

Op 1 januari 2001 nam Erwin Rotteveel (50) Café de Twee Wezen in Sassenheim over. Toen hij het café overnam had hij nog geen ondernemersachtergrond. Nadat hij zijn havo-diploma had gehaald, ging hij meteen aan het werk.

Op school kan je bepaalde dingen die in een café gebeuren misschien nabootsen, maar het blijft een toneelspelletje

Café de Twee Wezen bestaat al sinds 1981. "Het was in mijn voordeel dat de kroeg al bestond toen ik er kwam werken. Ik begon eerst achter de bar. Omdat ik vaak alleen stond, leerde ik vanzelf hoe je om moet gaan met verantwoordelijkheid. Een opleiding volgen kan heel nuttig zijn, maar ik denk dat de praktijk nuttiger is. Op school kan je bepaalde dingen die in een café gebeuren misschien nabootsen, maar het blijft wel een toneelspelletje. In de praktijk gebeuren die dingen echt en zie je hoe de stamgasten op bepaalde situaties reageren. Als mensen bijvoorbeeld dronken worden en ze zorgen voor een onrustige situatie, dan moet ik ze misschien wegsturen zodat de rust weer wederkeert."

Speciaalbier is hot tegenwoordig

Erwin vertelt over de evenementen rond het café: "In het café hebben we in de wintermaanden elke twee weken livemuziek. Dan komt er in het café een podium en daar kan dan een band spelen. In de zomerperiode hebben we dat niet, omdat alles buiten staat. Buiten hebben we evenementen als het Havenfestival. Dat is altijd op Koningsdag. Verder hebben we nog een aantal andere evenementen zoals beachvolleybal. Jaarlijks hebben we hier ook de biermarkt. Dan staan hier buiten rond de 50 à 60 speciale biertjes van de tap. Daar komen doorgaans 2500 man op af. Speciaalbier is hot tegenwoordig, dat verkopen we hier eigenlijk al sinds het café bestaat. Andere trending drankjes zoals flügel en shotjes verkopen we hier niet; dat hoort niet bij de identiteit van ons café. Dat zijn meer drankjes voor echte feestcafés. Ik houd dat soort drankjes hier tegen. Mijn personeel wil het wel graag, maar ik niet. De doelgroep van dit café is 20-plus en er is hier een vrij gemêleerd publiek. Je bent hier meer gezellig aan het praten met elkaar dan dat je hier staat te dansen, maar ondanks dat blijft er ook nog wel vrij veel jeugd komen."

Je wordt hier niet weggekeken en iedereen accepteert elkaar hier

Als je het café binnenstapt, voel je een gezellige sfeer. Je kijkt meteen tegen de bar aan. Zo heb je direct contact met het personeel als je binnenstapt. Er staan veel tafels en op de muur hangt een dartbord. "Het mooie aan dit café is dat het een café voor iedereen is. Iedereen kan hier naar binnen stappen en iedereen kan hier met elkaar praten. Je wordt hier niet weggekeken en iedereen accepteert elkaar hier. Dit is natuurlijk anders als je je misdraagt, maar als je zelf gewoon aan bepaalde gedragsnormen houdt, accepteert iedereen elkaar. Ik denk dat dit uiteraard ook voor meerdere cafés geldt. Het is moeilijk om je als café te onderscheiden ten opzichte van andere cafés. Vroeger waren wij wel onderscheidend met het speciaalbier, maar ik denk dat langzamerhand ieder café dat wel heeft."

Karaoke

"We maken hier elke week wel leuke dingen mee. Mijn personeel organiseert hier wel eens een karaokeavond. Zelf vind ik karaoke helemaal niks. Maar het is leuk om te zien dat er publiek op afkomt, van wie ik de meesten zelf niet ken. Normaal gesproken ken ik iedereen wel die hier binnenkomt. Ik vind het dan erg leuk om te zien dat die mensen het goed naar hun zin hebben."

Zonder eten heb je in een dorpscafé bijna geen bestaansrecht meer

"Als beginnende ondernemer moet je met een goed plan komen; word er niet eentje van twaalf in een dozijn. Als je een café wilt starten, start dan vooral geen feestcafé, want iedereen wil dat en doet dat. Zorg ook dat je niet jouw eigen beste klant wordt, blijf dus zelf vooral van de drank af. Zorg er ook voor dat je eten verkoopt in jouw café. Zonder eten in een dorpscafé heb je bijna geen bestaansrecht meer. Wij verkopen zelf trouwens geen eten, maar we hebben het geluk dat dit café heel lang bestaat en dat de mensen wel blijven komen. Als je een café wilt oprichten dat puur drankjes verkoopt, dan kan je dat beter in de stad doen. In een dorp is de combinatie eten en drinken noodzakelijk."

Erwin heeft weinig vrije tijd, maar weet het nuttige met het aangename te verenigen: "Het nadeel van het beheren van een café is dat je bijna nooit vrij bent. Daar moet je dus ook rekening mee houden. Je bent echt zeven dagen in de week bezig en je moet van alles doen om je tent vol te krijgen. Zo organiseer ik onder andere nog darttoernooien en pubquizzen hier; ik neem amper tijd voor mezelf. Mijn hobby is darten, maar dat doe ik ook weer in het café."

De Twee Wezen in cijfers:

Personeel: 5 man
Tapkranen: 6
Zitplaatsen binnen: 38
Zitplaatsen buiten: 60
Goedkoopste drankje: Fluitje Amstel (2,20 euro)
Duurste drankje: Rochefort 10 (5,50 euro)

 

Auteur: Tim de Kok. Dit interview is geschreven door studenten van ROC Midden Nederland (Media, ICT & Design college). Uitgeverij PS: bv is een erkend leerbedrijf en middels deze samenwerking kunnen de studenten hun opgedane vaardigheden in de praktijk brengen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: