Bierbrouwen kan duurzamer

21 oktober 2016 | Jorien Slager

Milieubewuste consumenten kunnen producten van Bavaria, Duvel en Leeuw Bier beter mijden, zegt de Europese merkenvergelijker Rank a Brand. De organisatie komt tot de slotsom dat veel biertjes 'aardig op weg zijn', maar nog veel duurzamer kunnen worden gemaakt. Van in Nederland verkrijgbare merken scoort niet één merk een ruime voldoende.

Rank a Brand beoordeelde de biermerken op hun klimaat- en milieubeleid bij de productie. Er is gekeken naar de CO2-uitstoot, het gebruik van duurzaam geteelde ingrediënten, het energiebeleid van de brouwers en de informatievoorziening over duurzaamheid. Bij de uitstoot van broeikasgassen komt Brand het gunstigste uit de test. Van de overal verkrijgbare merken scoort Gulpener over de hele linie het best.

Het Duitse merk Neumarkter Lammsbräu, dat zichzelf aanprijst als ecologisch biobier en in Nederland lang niet overal te koop is, haalt de hoogste positie in het onderzoek. Het bier scoorde 70 procent van de 23 punten waarop Rank a Brand toetste. Gulpener kwam tot 52 procent.

Elf biermerken halen het c-label (redelijk op weg, maar nog veel te doen). Naast Gulpener zijn dit Brand, Amstel, Heineken, Beck's, Corona, Dommelsch, Jupiler, Hasseröder, Hertog Jan, Paulaner en Astra. Volgens Rank a Brand kunnen de meeste merken veel winst halen door duurzamere ingrediënten te gebruiken in het brouwproces. Volgens Rank a Brand laten Bavaria, Duvel en Leeuw Bier niet of nauwelijks zien dat zij het milieu belangrijk vinden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Handhaving verbod rookruimtes horeca vanaf 1 april 2020

Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september werden in een uitspraak van de Hoge Raad al deze rookruimtes per direct verboden. De komende tijd kunnen horecaondernemers zich voorbereiden en heeft de NVWA de tijd om het toezicht in te richten. Blo...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Bier Interview Longread
Bierkenner Thomas Wijns over tapverlies en speciaalbieren

Welk bier heb je op de tap? Natuurlijk het ‘gewone’ pils, want dat is de nummer één en lekker doordrinkbaar, maar steeds vaker zien we dat cafés het aantal tapkranen uitbreiden om aan de vraag naar andere bieren te kunnen voldoen en ook restaurants hebben een steeds ...

Video
Video: spoken nemen café over

In dit café in Nottingham, dat ook nog eens op een oud gevangenisterrein staat, waren geesten rond. En dat terwijl Halloween aanstaande is. De eigenaar van de bar besloot de videobeelden eens goed te bekijken toen er op een dag flessen en eten op de vloer werden aangetroffen. De avond ervo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: