Bierbrouwen kan duurzamer

21 oktober 2016 | Jorien Slager

Milieubewuste consumenten kunnen producten van Bavaria, Duvel en Leeuw Bier beter mijden, zegt de Europese merkenvergelijker Rank a Brand. De organisatie komt tot de slotsom dat veel biertjes 'aardig op weg zijn', maar nog veel duurzamer kunnen worden gemaakt. Van in Nederland verkrijgbare merken scoort niet één merk een ruime voldoende.

Rank a Brand beoordeelde de biermerken op hun klimaat- en milieubeleid bij de productie. Er is gekeken naar de CO2-uitstoot, het gebruik van duurzaam geteelde ingrediënten, het energiebeleid van de brouwers en de informatievoorziening over duurzaamheid. Bij de uitstoot van broeikasgassen komt Brand het gunstigste uit de test. Van de overal verkrijgbare merken scoort Gulpener over de hele linie het best.

Het Duitse merk Neumarkter Lammsbräu, dat zichzelf aanprijst als ecologisch biobier en in Nederland lang niet overal te koop is, haalt de hoogste positie in het onderzoek. Het bier scoorde 70 procent van de 23 punten waarop Rank a Brand toetste. Gulpener kwam tot 52 procent.

Elf biermerken halen het c-label (redelijk op weg, maar nog veel te doen). Naast Gulpener zijn dit Brand, Amstel, Heineken, Beck's, Corona, Dommelsch, Jupiler, Hasseröder, Hertog Jan, Paulaner en Astra. Volgens Rank a Brand kunnen de meeste merken veel winst halen door duurzamere ingrediënten te gebruiken in het brouwproces. Volgens Rank a Brand laten Bavaria, Duvel en Leeuw Bier niet of nauwelijks zien dat zij het milieu belangrijk vinden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Dit zijn de finalisten in de verkiezing 'Leukste voetbalkroeg van Nederland'

De provinciewinnaars van de ‘Leukste Voetbalkroeg van Nederland’-verkiezing zijn bekend. De drie provinciewinnaars met de meeste stemmen maken nog kans op de landelijke titel. Er is sinds oktober ruim 13.000 keer gestemd op horeca met een officiële licentie van FOX Sports Zakelijk. ...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Viswinkel of horeca, wie begrijpt het nog?

Een harinkje aan de staart of een lekker bakje kibbeling, wie houdt daar nou niet van? Een Hollandse traditie of niet, niet overal is het toegestaan een vettig visje met uitjes en zuur te kopen en direct op te eten. Dat volgt uit een handhavingstraject dat is gestart tegen The Seafood Shop aan de Le...

Awards
Sijf wint Café Top 100 2019

Het Rotterdamse Café Sijf is verkozen tot winnaar van de Café Top 100. De karakteristieke verborgen parel midden in het centrum van Rotterdam wist de vak- én hoofdjury van Misset Horeca te overtuigen met een onovertroffen indruk. De vakjury was niet alleen te spreken over de mod...

Amsterdam Opening
Opening nieuwe club & restaurant op het Amsterdamse Rembrandtplein

Op de plek waar nachtclub Claire haar deuren afgelopen maand sloot, komt een nieuw restaurant in combinatie met een club. Het geheel is een initiatief dat de oude eigenaren samen met de teams achter feestconcepten Bambu, Terug Naar Toen, Happy Feelings en Rewind hebben opgezet. Op zaterdag 7 decembe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Economie
Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55%) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden van goed personeel zorgt voor slapeloze nachten. Daarnaast zijn niet betalende klanten en een verstoorde werk-privébalans veel voorko...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: