Zo verkoop je straks fors meer bier

22 maart 2021 | Redactie

Als de horeca straks (eindelijk) weer open mag (heel misschien al op 31 maart), dan is het zaak om efficiënt en bewust te gaan verkopen. Kennis van sales is namelijk heel belangrijk om een zo hoog mogelijke omzet en marge te kunnen behalen. Ivo Thijssen (biersommelier en salestrainer) geeft daarom, in samenwerking met de Horeca Management Academy, een online training over sales en bierverkoop voor de horeca. Op die manier ben je helemaal klaar voor een succesvolle heropening.

“Eén ding staat als een paal boven water”, vertelt Thijssen. “Wanneer de horeca weer mag openen, dan zijn de mensen extreem dorstig. De horeca wordt gemist en het zal dan ook niet bijster moeilijk zijn om bijverkoop te realiseren. Maar er zijn valkuilen, want veel bedienend personeel werkt te gehaast en inefficiënt, wat je als ondernemer geld kost.”

De perfecte openingszin

De openingszin ‘mag ik u nog wat te drinken aanbieden?’ wordt niet altijd uitgesproken, wat zonde is volgens de expert. “Dat houdt ook verband met de oogkleppen die veel medewerkers ophebben. Het signaleren van lege glazen en het vooraf inschatten van de wensen van de gast komen zeker aan bod tijdens de online training op 22 maart, die drie uur duurt. We gaan er samen voor zorgen dat je straks beter actief kunt verkopen, mede door een betere kennis van bier en smaaktypen. We gaan niet heel diep de ‘biermaterie’ in, maar zorgen er wel voor dat je na de training meer weet over de smaak- en biertypen, zodat je je gast beter kunt adviseren. Natuurlijk gaan we ook dieper op het verkoopproces in, waarbij het geven van passend advies essentieel is. Op die manier kun je ook terechtkomen bij de verkoop van cocktails of wijn als blijkt dat de gast daar toch meer zin in heeft. De salestechnieken die we gaan behandelen kun je namelijk op elk vlak inzetten.”

Zo word je een goede verkoper

Wat maakt iemand een goede verkoper? Thijssen: “Dat is een optelsom, maar iemand die meedenkt met de gast, vooruitdenkt en efficiënt werkt heeft een grotere kans op succes. Dat moment aan tafel is het verkoopmoment en als je daar niet de tijd voor neemt, dan laat je kansen liggen. Een valkuil voor veel bedienend personeel is, dat het allemaal te haastig gaat. Neem de tijd om te achterhalen wat de gast wil en op die manier kun je ook bijverkoop realiseren. Wanneer je de tijd aan tafel optimaal benut, dan werk je vele malen efficiënter dan wanneer je een drankje, dan weer een hapje en vervolgens weer een drankje moet brengen naar die tafel. Op het begin zei ik het al; ik vermoed dat straks iedereen zo blij is dat de horeca weer open kan, dat ze het liefst de hele tafel vol hebben staan met lekkers. Ze zullen echt niet gauw nee zeggen tegen de suggesties die jij doet, en zeker niet wanneer je verstand van zaken hebt.”

Een simpele rekensom leert ons dat een medewerker die maar een paar bier meer verkoopt per dag op jaarbasis een flinke plus kan realiseren. “Als je uitgaat van vijf bier extra per medewerker per dag, dan kom je gemiddeld uit op een omzetplus van 3900 euro. En dat is naar mijn idee nog maar de ondergrens, vijf bier per dag, want er is veel meer mogelijk als je de salestechnieken goed beheerst en een gedegen productkennis hebt. Die omzetgroei kun je niet alleen realiseren door meer te verkopen van hetzelfde, maar bijvoorbeeld ook door in plaats van pils meer speciaalbier te verkopen of iemand te bewegen om een groot glas te bestellen in plaats van een kleintje.”

Wat voor bierdrinker heb je voor je?

Ook het ‘lezen’ van de gast is belangrijk, weet Thijssen te vertellen: “Neem net even wat langer de tijd om in te schatten wie je aan tafel hebt zitten... Wat voor type bierdrinker is het en kan ik zonder te vragen een nieuw bier neerzetten als het glas leeg is? Kan ik een bier-spijscombinatie verkopen aan dit gezelschap? Allemaal zaken om vooraf even bij stil te staan; op die manier leer je bepaalde typen bierdrinkers te onderscheiden. Je hebt immers beginnende, traditionele en moderne bierdrinkers, maar dat geldt ook voor andere productgroepen, zoals bij wijn en cocktails. Het moment van de dag is ook belangrijk, net als het weer. In de ochtend ga je iemand bijvoorbeeld geen bitterballen en bier verkopen, maar eerder koffie en gebak. Wanneer je niet kunt inschatten wat iemand lust, dan heb ik een standaardzin voor je die je altijd kunt gebruiken… ‘Wilt u er wat lekkers bij?’, dat is een zin die altijd kan. Dat ‘lekkers’ kan namelijk een bitterbal, borrelplank, gebakje of iets anders zijn en je weet direct waar je aan toe bent. Wanneer iemand ‘nee’ zegt, dan is dat duidelijk. Als iemand ‘ja’ zegt, dan kun je verder gaan als verkoper en achterhalen waar iemand nu echt zin in heeft.”

Over de training

Ivo Thijssen laat jou als deelnemer vooraf je (menu)kaart insturen en stuurt je een vragenlijst toe. Je ontvangt ook een bierpakket, dat gebruikt wordt om te proeven. Overigens kun je het bier ’s avonds (als je geen ochtenddrinker bent) helemaal opdrinken wanneer je het dopje na het proeven terugplaatst en het bier koel bewaart!

De vragenlijst en de menukaart worden gebruikt om de training toe te kunnen spitsen op jouw bedrijf. De online training vindt in de ochtend (vanaf 10.30 uur op 22 maart) plaats en duurt drie uur. Dan heb je in de middag de handen weer vrij.

Na de training ontvang je een samenvatting per e-mail en een checklist die je helpt om meer bier te verkopen. Drie weken na de training is er een ‘motivatie-zoom-moment’. Ivo: “Op dat moment kunnen de cursisten van elkaar leren. We bekijken ook of de geformuleerde doelstellingen zijn behaald en je kunt vragen stellen of opmerkingen plaatsen. Heel leerzaam allemaal. En als ik eerlijk ben, voor 95 euro ben je een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Je krijgt een bierpakket, gaat straks meer bier verkopen en hebt een leuke ochtend. Ik hoop de lezers van dit stuk straks allemaal te zien bij de online training!

Via deze link kun je je aanmelden voor deze inspirerende en leerzame training.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Wijnbar Viqh, Haarlem

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten wijnbar Viqh in Haarle ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: