Stadscentrum Amsterdam krijgt toegangspoortjes

Auteur: Thijs Jacobs
Toerisme 1 april 2019
Stadscentrum Amsterdam krijgt toegangspoortjes

In navolging van Venetië heeft nu ook Amsterdam besloten om toegangsgeld te heffen voor een bezoek aan de binnenstad. Vanaf 14 oktober 2019 worden er poortjes geplaatst bij alle toegangswegen die toegang verschaffen tot het stadscentrum. Uiterlijk 1 januari 2020 zal de 'Touristic Payment Zone', zoals de gemeente het gebied heeft aangemerkt, enkel op vertoon van een geldig toegangsbewijs of abonnement toegankelijk zijn. Daarbij wordt niemand ontzien, want niet alleen worden kentekens van auto's gescand, in samenwerking met het CJIB, waarna de eigenaar van de auto automatisch een factuur toegezonden krijgt, maar ook de waterwegen worden gecontroleerd. Voetgangers en fietsers zullen poortjes moeten passeren die na het scannen van een geldige pas openen. De poortjes zullen vergelijkbaar zijn met de poortjes die we al kennen van de grotere treinstations. Er worden extra handhavers ingezet om effectief te kunnen controleren op naleving van de ticketplicht. 

OV-chipkaart kan gewoon worden gebruikt

Om de uitrol van de controlefaciliteiten voorspoedig te laten verlopen, is de gemeente Amsterdam een samenwerking aangegaan met TPiS. Dit bedrijf verzorgt de toegangstechniek binnen het OV in Nederland. Degenen die reeds een OV-chipkaart hebben, kunnen deze in de toekomst ook gebruiken om het centrum van Amsterdam te bezoeken. Wie met het OV reist, zal de toegangsprijs automatisch betalen via deze OV-chipkaart, wanneer binnen de Amsterdamse ring wordt uitgecheckt. De gemeente draagt vijf procent van de toegangsprijs af aan de NS, om tegemoet te komen aan de technische kosten, zoals de verwerking van de gegevens en het ontwikkelen van nieuwe software en aanverwante diensten. 

Vergroting van de leefbaarheid van de stad

Jacques Sluitingh, voorzitter van de commissie Touristic Payment Zone Amsterdam (TPZA), is verheugd met deze samenwerking en met deze stap voorwaarts voor de stad: "Er gaan steeds meer stemmen op om het centrum van onze mooie stad leefbaarder te maken voor lokale inwoners. De autochtone bewoner kent steeds grotere uitdagingen in zijn dagelijkse leven; supermarkten verdwijnen steeds vaker uit het straatbeeld en maken plaats voor souvenirshops, te voet en per fiets zijn sommige gebieden slecht begaanbaar vanwege de toeristendruk en de gemeentelijke kosten voor stadsreiniging lopen jaar op jaar verder op. Dat laatste voelt de inwoner van Amsterdam ook in de portemonnee, vooral door de verhoging van de gemeentelijke belastingen."

Uiteraard worden Amsterdammers ontzien wanneer het de toegang tot het stadscentrum betreft. Sluitingh: "Eenieder die woonachtig is, of in ieder geval ingeschreven is, in een nader te bepalen postcodegebied, ontvangt voor eind 2019 een pasje van de gemeente. Hiermee kan het stadscentrum kosteloos worden betreden. We zijn nog in overleg met buurgemeenten en grote werkgevers om een kortingsstelsel te ontwikkelen. Maar uiteindelijk zal iedere 'niet-Amsterdammer' moeten betalen, dat is evident. Onze mooie stad mag niet naar de knoppen gaan vanwege de massale toestroom van zuiptoeristen en cultuuryuppen. Uiteindelijk is deze stad van ons, van de Amsterdammer."

Horeca zal prijzen verhogen

Maar hoe zit dat met personen die bijvoorbeeld werkzaam zijn binnen de horeca of het onderwijs in de stad en zelf niet in Amsterdam wonen? Sluitingh heeft daar nog geen pasklaar antwoord op, maar geeft wel een suggestie. "Tja, ik kan mij voorstellen dat je in de prijs van een hotelovernachting of in de tarieven op je menukaart wat aanpassingen doet om je personeel tegemoet te kunnen komen. Het dagtarief is nog niet definitief vastgesteld, maar vermoedelijk zal deze tussen de zes en negen euro liggen. Best competitief, zeker wanneer je de vergelijking maakt met pretparken, dierentuinen en musea. De aantrekkingskracht van ons stadscentrum is immers net zo groot."

Lees hier het interview met Ilja Leonard Pfeijffer over de impact van het massatoerisme op historische binnensteden in Europa.

 

Update 3 april 2019:
Wellicht had je het al opgemerkt, maar dit artikel betreft een '1 april-grap'. Overigens is een dergelijke situatie in de toekomst niet ondenkbaar, gezien de ontwikkelingen in Venetië, maar op zulk een korte termijn hoeven we naar alle waarschijnlijkheid geen sluiting van het stadscentrum van Amsterdam tegemoet te zien. 

Overig nieuws