Stadscentrum Amsterdam krijgt toegangspoortjes

1 april 2019 | Thijs Jacobs

In navolging van Venetië heeft nu ook Amsterdam besloten om toegangsgeld te heffen voor een bezoek aan de binnenstad. Vanaf 14 oktober 2019 worden er poortjes geplaatst bij alle toegangswegen die toegang verschaffen tot het stadscentrum. Uiterlijk 1 januari 2020 zal de 'Touristic Payment Zone', zoals de gemeente het gebied heeft aangemerkt, enkel op vertoon van een geldig toegangsbewijs of abonnement toegankelijk zijn. Daarbij wordt niemand ontzien, want niet alleen worden kentekens van auto's gescand, in samenwerking met het CJIB, waarna de eigenaar van de auto automatisch een factuur toegezonden krijgt, maar ook de waterwegen worden gecontroleerd. Voetgangers en fietsers zullen poortjes moeten passeren die na het scannen van een geldige pas openen. De poortjes zullen vergelijkbaar zijn met de poortjes die we al kennen van de grotere treinstations. Er worden extra handhavers ingezet om effectief te kunnen controleren op naleving van de ticketplicht. 

OV-chipkaart kan gewoon worden gebruikt

Om de uitrol van de controlefaciliteiten voorspoedig te laten verlopen, is de gemeente Amsterdam een samenwerking aangegaan met TPiS. Dit bedrijf verzorgt de toegangstechniek binnen het OV in Nederland. Degenen die reeds een OV-chipkaart hebben, kunnen deze in de toekomst ook gebruiken om het centrum van Amsterdam te bezoeken. Wie met het OV reist, zal de toegangsprijs automatisch betalen via deze OV-chipkaart, wanneer binnen de Amsterdamse ring wordt uitgecheckt. De gemeente draagt vijf procent van de toegangsprijs af aan de NS, om tegemoet te komen aan de technische kosten, zoals de verwerking van de gegevens en het ontwikkelen van nieuwe software en aanverwante diensten. 

Vergroting van de leefbaarheid van de stad

Jacques Sluitingh, voorzitter van de commissie Touristic Payment Zone Amsterdam (TPZA), is verheugd met deze samenwerking en met deze stap voorwaarts voor de stad: "Er gaan steeds meer stemmen op om het centrum van onze mooie stad leefbaarder te maken voor lokale inwoners. De autochtone bewoner kent steeds grotere uitdagingen in zijn dagelijkse leven; supermarkten verdwijnen steeds vaker uit het straatbeeld en maken plaats voor souvenirshops, te voet en per fiets zijn sommige gebieden slecht begaanbaar vanwege de toeristendruk en de gemeentelijke kosten voor stadsreiniging lopen jaar op jaar verder op. Dat laatste voelt de inwoner van Amsterdam ook in de portemonnee, vooral door de verhoging van de gemeentelijke belastingen."

Uiteraard worden Amsterdammers ontzien wanneer het de toegang tot het stadscentrum betreft. Sluitingh: "Eenieder die woonachtig is, of in ieder geval ingeschreven is, in een nader te bepalen postcodegebied, ontvangt voor eind 2019 een pasje van de gemeente. Hiermee kan het stadscentrum kosteloos worden betreden. We zijn nog in overleg met buurgemeenten en grote werkgevers om een kortingsstelsel te ontwikkelen. Maar uiteindelijk zal iedere 'niet-Amsterdammer' moeten betalen, dat is evident. Onze mooie stad mag niet naar de knoppen gaan vanwege de massale toestroom van zuiptoeristen en cultuuryuppen. Uiteindelijk is deze stad van ons, van de Amsterdammer."

Horeca zal prijzen verhogen

Maar hoe zit dat met personen die bijvoorbeeld werkzaam zijn binnen de horeca of het onderwijs in de stad en zelf niet in Amsterdam wonen? Sluitingh heeft daar nog geen pasklaar antwoord op, maar geeft wel een suggestie. "Tja, ik kan mij voorstellen dat je in de prijs van een hotelovernachting of in de tarieven op je menukaart wat aanpassingen doet om je personeel tegemoet te kunnen komen. Het dagtarief is nog niet definitief vastgesteld, maar vermoedelijk zal deze tussen de zes en negen euro liggen. Best competitief, zeker wanneer je de vergelijking maakt met pretparken, dierentuinen en musea. De aantrekkingskracht van ons stadscentrum is immers net zo groot."

Lees hier het interview met Ilja Leonard Pfeijffer over de impact van het massatoerisme op historische binnensteden in Europa.

 

Update 3 april 2019:
Wellicht had je het al opgemerkt, maar dit artikel betreft een '1 april-grap'. Overigens is een dergelijke situatie in de toekomst niet ondenkbaar, gezien de ontwikkelingen in Venetië, maar op zulk een korte termijn hoeven we naar alle waarschijnlijkheid geen sluiting van het stadscentrum van Amsterdam tegemoet te zien. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: