Nieuwe columnist: Mark Tamsma!

29 december 2014 |
Nieuwe columnist: Mark Tamsma!<

Er zijn grenzen..! Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik beroepsmatig veel in het buitenland verblijf om trends en consumentengedrag in de
horeca te mogen spotten. Waarom? Om de Nederlandse horecaondernemers te kunnen ondersteunen om het nog beter te doen. Het is in Nederland namelijk zelden goed genoeg. Ik houd persoonlijk ook van een kritische houding, want dat houd je scherp. Toch betrap ik mij er zelf ook op dat ik kritischer ben op de Nederlandse horeca dan de buitenlandse. En is het niveau dan zo wezenlijk anders? Nee, op hoofdlijnen zeker niet.

De Nederlandse horeca scoort bovengemiddeld
De Nederlandse horeca scoort mijns inziens bovengemiddeld. Culinair doen we het goed, we gaan mooi mee met de trends, hygiënetechnisch hebben we ook zeker niets te klagen, et cetera. De grote, veel gehoorde, frustratie van ongastvrij/ongemotiveerd personeel ervaar ik echter ook. Zeker in de zomermaanden op de terrassen. Maar ja, die ervaringen heb ik dus ook buiten onze landsgrenzen. Toch lijkt het erop alsof wij Nederlanders direct onze kritische kanten laten vieren zodra wij de grens over zijn. Zo gaat het op verjaardagen bijna altijd wel een keer over ervaringen in de Nederlandse horeca. Dat komt omdat de horeca midden in de maatschappij staat. Termen als ‘duur’ en ‘slecht eten’ bieden voer voor gesprekstof. Diezelfde mensen staan echter ook in de rij bij berghutten op de skipiste, waar een ranzige worst met friet wordt geserveerd (koud!) naast een te smerig toilet. De worst mag vervolgens op oncomfortabele banken aan niet schoongemaakte tafels ‘genuttigd’ worden. En zonder enige weerstand wordt dan 4 × 12.50 euro neergeteld voor deze lokale specialiteit. Als een dergelijke voorziening op een duinrand in Nederland staat, dan heeft deze naar alle waarschijnlijkheid geen toekomst.

Vakantiegevoel speelt geen rol
Ik ben geen psycholoog, maar ben wel benieuwd naar wat er in onze ‘hersenen’ omgaat zodra wij de landsgrenzen overgaan. En nee, het is niet dat ‘vakantiegevoel’ dat de bijdrage levert. We hebben tenslotte voldoende buitenlands georiënteerde keukens en concepten in Nederland. Die overleven ook echt geen vuile toiletten, uitpuilende vuilnisbakken of naar zweet ruikende medewerkers bediening. Het juiste antwoord op de vraag zou weleens het ei van Columbus voor de Nederlandse horeca kunnen betekenen. Een oplossing voor de gewenste hogere omzetten, lagere inkoop en lagere personeelskosten. In afwachting van het antwoord zullen we gewoon altijd blijven zeiken, maar dan wel op een schoon toilet…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: