Nieuwe columnist: Mark Tamsma!

29 december 2014 |
Nieuwe columnist: Mark Tamsma!<

Er zijn grenzen..! Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik beroepsmatig veel in het buitenland verblijf om trends en consumentengedrag in de
horeca te mogen spotten. Waarom? Om de Nederlandse horecaondernemers te kunnen ondersteunen om het nog beter te doen. Het is in Nederland namelijk zelden goed genoeg. Ik houd persoonlijk ook van een kritische houding, want dat houd je scherp. Toch betrap ik mij er zelf ook op dat ik kritischer ben op de Nederlandse horeca dan de buitenlandse. En is het niveau dan zo wezenlijk anders? Nee, op hoofdlijnen zeker niet.

De Nederlandse horeca scoort bovengemiddeld
De Nederlandse horeca scoort mijns inziens bovengemiddeld. Culinair doen we het goed, we gaan mooi mee met de trends, hygiënetechnisch hebben we ook zeker niets te klagen, et cetera. De grote, veel gehoorde, frustratie van ongastvrij/ongemotiveerd personeel ervaar ik echter ook. Zeker in de zomermaanden op de terrassen. Maar ja, die ervaringen heb ik dus ook buiten onze landsgrenzen. Toch lijkt het erop alsof wij Nederlanders direct onze kritische kanten laten vieren zodra wij de grens over zijn. Zo gaat het op verjaardagen bijna altijd wel een keer over ervaringen in de Nederlandse horeca. Dat komt omdat de horeca midden in de maatschappij staat. Termen als ‘duur’ en ‘slecht eten’ bieden voer voor gesprekstof. Diezelfde mensen staan echter ook in de rij bij berghutten op de skipiste, waar een ranzige worst met friet wordt geserveerd (koud!) naast een te smerig toilet. De worst mag vervolgens op oncomfortabele banken aan niet schoongemaakte tafels ‘genuttigd’ worden. En zonder enige weerstand wordt dan 4 × 12.50 euro neergeteld voor deze lokale specialiteit. Als een dergelijke voorziening op een duinrand in Nederland staat, dan heeft deze naar alle waarschijnlijkheid geen toekomst.

Vakantiegevoel speelt geen rol
Ik ben geen psycholoog, maar ben wel benieuwd naar wat er in onze ‘hersenen’ omgaat zodra wij de landsgrenzen overgaan. En nee, het is niet dat ‘vakantiegevoel’ dat de bijdrage levert. We hebben tenslotte voldoende buitenlands georiënteerde keukens en concepten in Nederland. Die overleven ook echt geen vuile toiletten, uitpuilende vuilnisbakken of naar zweet ruikende medewerkers bediening. Het juiste antwoord op de vraag zou weleens het ei van Columbus voor de Nederlandse horeca kunnen betekenen. Een oplossing voor de gewenste hogere omzetten, lagere inkoop en lagere personeelskosten. In afwachting van het antwoord zullen we gewoon altijd blijven zeiken, maar dan wel op een schoon toilet…

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: