Nieuwe columnist: Mark Tamsma!

29 december 2014
Nieuwe columnist: Mark Tamsma!

Er zijn grenzen..! Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik beroepsmatig veel in het buitenland verblijf om trends en consumentengedrag in de
horeca te mogen spotten. Waarom? Om de Nederlandse horecaondernemers te kunnen ondersteunen om het nog beter te doen. Het is in Nederland namelijk zelden goed genoeg. Ik houd persoonlijk ook van een kritische houding, want dat houd je scherp. Toch betrap ik mij er zelf ook op dat ik kritischer ben op de Nederlandse horeca dan de buitenlandse. En is het niveau dan zo wezenlijk anders? Nee, op hoofdlijnen zeker niet.

*De Nederlandse horeca scoort bovengemiddeld*
De Nederlandse horeca scoort mijns inziens bovengemiddeld. Culinair doen we het goed, we gaan mooi mee met de trends, hygiënetechnisch hebben we ook zeker niets te klagen, et cetera. De grote, veel gehoorde, frustratie van ongastvrij/ongemotiveerd personeel ervaar ik echter ook. Zeker in de zomermaanden op de terrassen. Maar ja, die ervaringen heb ik dus ook buiten onze landsgrenzen. Toch lijkt het erop alsof wij Nederlanders direct onze kritische kanten laten vieren zodra wij de grens over zijn. Zo gaat het op verjaardagen bijna altijd wel een keer over ervaringen in de Nederlandse horeca. Dat komt omdat de horeca midden in de maatschappij staat. Termen als ‘duur’ en ‘slecht eten’ bieden voer voor gesprekstof. Diezelfde mensen staan echter ook in de rij bij berghutten op de skipiste, waar een ranzige worst met friet wordt geserveerd (koud!) naast een te smerig toilet. De worst mag vervolgens op oncomfortabele banken aan niet schoongemaakte tafels ‘genuttigd’ worden. En zonder enige weerstand wordt dan 4 × 12.50 euro neergeteld voor deze lokale specialiteit. Als een dergelijke voorziening op een duinrand in Nederland staat, dan heeft deze naar alle waarschijnlijkheid geen toekomst.

*Vakantiegevoel speelt geen rol*
Ik ben geen psycholoog, maar ben wel benieuwd naar wat er in onze ‘hersenen’ omgaat zodra wij de landsgrenzen overgaan. En nee, het is niet dat ‘vakantiegevoel’ dat de bijdrage levert. We hebben tenslotte voldoende buitenlands georiënteerde keukens en concepten in Nederland. Die overleven ook echt geen vuile toiletten, uitpuilende vuilnisbakken of naar zweet ruikende medewerkers bediening. Het juiste antwoord op de vraag zou weleens het ei van Columbus voor de Nederlandse horeca kunnen betekenen. Een oplossing voor de gewenste hogere omzetten, lagere inkoop en lagere personeelskosten. In afwachting van het antwoord zullen we gewoon altijd blijven zeiken, maar dan wel op een schoon toilet…

Overig nieuws