Koffiekennis: alles over koffievarianten

7 juli 2020 | Thijs Jacobs

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is specialty coffee nu eigenlijk, wat zijn de bereidingstrends en wat zijn de bekendste koffies?

Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld twee drankjes, met een sterke voorkeur voor cappuccino, espresso of zwarte koffie. Echter weet bijna de helft van deze coffeelovers niet wat specialty coffee is.

Cappuccino, espresso en koffie nog steeds populair

Cappuccino is veruit het populairst (57 procent) en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen de espresso boven een cappuccino, terwijl vrouwen dan toch liever een latte bestellen. Slechts 18 procent drinkt wel eens filterkoffie V60 (11 procent), Aeropress (5 procent) of Chemex (3 procent) in een koffiebar. Opvallend is, dat de traditionele top drie in de Randstad lijkt te verdwijnen. Zo wordt in Noord-Holland eerder een V60 of Flat White besteld dan een normaal bakje zwarte koffie. Decaf koffie wordt overigens vrijwel niet besteld in een koffiebar (1 procent).

Koffie met verschillende siropen

Meer dan de helft (57 procent) van de koffiedrinkers zegt te weten wat specialty coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26 procent van de mensen die zeggen te weten wat specialty coffee is, het eigenlijk niet weten. Zo’n 13 procent hiervan denkt namelijk dat het koffie met verschillende siropen is, in plaats van koffie die voldoet aan criteria en richtlijnen bepaald door het SCA (The Specialty Coffee Association, red.).

In ongeveer de helft van de koffiebars vind je overigens een machine van het Italiaanse merk La Marzocco. Alcohol vinden we helemaal niet belangrijk in een koffiebar (1 procent), ook vegan opties (10 procent) lijken niet belangrijk.

Koffiebereidingstrends

Cold brew

Cold brew is een methode waarbij gemalen koffiebonen tot 24 uur doordrenkt worden met koud water of water op kamertemperatuur. Het zorgt voor een grotere oxidatie. De smaak van Coldbrew is zoeter dan normale ijskofie en wordt in steeds meer restaurants en koffiebars verkocht. IJskoffie is meer zuur en bitter. IJskoffie is, in tegenstelling tot cold brew, warm gezet en daarna afgekoeld. Cold brew is nooit warm geweest en wordt dus koud gebrouwen.

Mocktails en koffiecocktails

Je ziet het steeds vaker: een mocktail (alcoholvrij) of cocktail (alcoholisch) die bereid is met hoge kwaliteit koffie. Het kan worden gecombineerd met verschillende ingrediënten. Denk bijvoorbeeld aan de populaire koffiecocktails zoals café mojito of espresso martini.

De Modbar

Wanneer je ernaar kijkt zou je niet zeggen dat het hier om een koffiemachine gaat. In eerste instantie ga je er bij de Modbar vanuit dat het om een bierinstallatie gaat met tappunten. Toch is het echt koffie en geen bier dat uit de machine komt op het moment dat je er een kopje onder zet. Het is op dit moment één van de meest geavanceerde koffiesystemen ter wereld en zeer mooi om te zien, vooral vanwege de chromen taps.

De bekendste koffies

Dit zijn de bekendste koffies wereldwijd. Iedere koffiedrinker zou deze varianten eigenlijk moeten kennen, zodat hij of zij altijd precies weet wat er na de bestelling geserveerd wordt. Als horecaondernemer is het natuurlijk ook goed om deze kennis paraat te hebben; zeker wanneer je gasten vragen om een ‘americano’ of ‘cortado’.                

Espresso

De standaard espresso spreekt voor zich, de kracht schuilt in de eenvoud en de krachtige smaak.

Dubbele espresso

Dit is een gewone espresso, behalve dat het twee shots espresso in één kopje zijn.

Espresso macchiato

De espresso macchiato gaat een stapje verder. Er wordt macchiato (Italiaans voor ‘wolkje’ schuim) aan de espresso toegevoegd. Sterke koffie met een beetje melkschuim dus…

Cappuccino

In Italië wordt cappuccino alleen bij het ontbijt gedronken, maar wij doen het stiekem de hele dag door. Cappuccino bestaat uit een heerlijke shot espresso, vergezeld door één deel melk en één deel melkschuim.

Droge cappuccino

De droge cappuccino is een tikje anders dan de gewone, want deze heeft wat meer schuim dan melk. Wil je dus een wat minder melkachtige koffie, maar wel met een zacht laagje schuim? Dan ben je toe aan een droge cappuccino!

Cafe latte

Cafe latte is koffie met veel melk. De naam geeft eigenlijk al prijs wat je kunt verwachten. Latte betekent namelijk melk in het Italiaans, en het is dus vergelijkbaar met de Nederlandse koffie verkeerd. Wel wordt er over het algemeen een klein laagje schuim bijgeschonken.

Gibraltar (cortado)

Met de Gibraltar, of beter bekend de cortado, verlaten we Italië en doen we Spanje aan. Deze koffiesoort heeft veel weg van de espresso macchiato maar bestaat uit een shot espresso met een klein beetje hete melk en nog minder schuim. 

Americano

Velen denken dat een americano hetzelfde is als een gewone kop koffie, maar dat is onjuist. Je neemt namelijk 25 milliliter heet water en zet het kopje mét water onder het koffiezetapparaat. Je laat hier twee dampende shots espresso op brouwen en het resultaat is een volle americano. Deze is net wat zachter en minder sterk dan een espresso. Door eerst water in het kopje te doen behoud je het heerlijke crema laagje.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Jazzcafé Wakker in Eemnes

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten Jazzcafé Wakker ...

Interview Corona
Fieldlab Cafés: ''We kunnen weer doen waar we goed in zijn''

Stefan Elvers (links op de foto) is een van de gelukkige caféondernemers die deel mogen nemen aan Fieldlab Cafés in Utrecht. "Nou ja, het is helaas maar voor vier dagen, dus van korte duur." De eigenaar van Ubica is wel blij om weer wat te kunnen doen: "Het is gewoon pra ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: