Interview: Robbert Roggenband

6 december 2012 | Redactie

Al in 1873 was er een herberg gevestigd. Bier schenken is dus een oude traditie in dit pand aan de haven in Zierikzee. De Gekroonde Suikerbiet is een begrip in de Zeeuwse plaats. Iedereen noemt de kroeg inmiddels De Biet. Gunstig gelegen met het terras aan de kade.

Historie te over in Zierikzee. Maar De Gekroonde Suikerbiet is niet blijven stilstaan. Eigenaar Robbert Roggenband: “Je moet actief zijn, zichtbaar en aanwezig. Steeds iets nieuws bedenken zonder je eigenheid te verliezen. Dat is de dagelijkse uitdaging. Daaraan probeer ik onder andere vorm te geven door zeer regelmatig te twitteren en actief te zijn op Facebook. Je bent zo 24 uur per dag zichtbaar en je bereikt direct je klanten. Zonder deze hulpmiddelen is het lastiger ondernemen.”

Koosnaam

Een mooi authentiek pakhuis gebouwd in 1645 – nu café De Gekroonde Suikerbiet. Uitbater Robbert Roggeband is een echte Zierikzeeënaar. “Ik ben hier geboren en getogen. Vroeger als jongen kwam ik zelf nooit in deze kroeg. De Biet was toen wat meer gericht op watersporttoeristen en wat minder op de lokale bevolking. Toen ik mede-eigenaar werd in 2002, hebben we weer meer de aandacht verlegd naar de bewoners van dit prachtige Zeeuwse eiland. Door de ‘koosnaam’ De Biet te kiezen, was duidelijk dat er een nieuwe wind door het café blies.”

Robbert is zelf historicus. Dat past goed bij deze oude plek. “Een café dat al sinds 1873 bestaat, is best bijzonder. De naam De Gekroonde Suikerbiet heeft natuurlijk veel binding met het verleden. In die tijd werden de suikerbieten die hier in de buurt gerooid waren, op de kade opgestapeld. De bietenboten kwamen ze dan ophalen. De mannen die bij dat stapelen betrokken waren, hadden uiteraard dorst. Ook de mannen op de boten lustten best een borrel. En zo was de herberg geboren. Ik gebruik de originele naam weer steeds vaker, om de authenticiteit te benadrukken en de geschiedenis van deze bijzondere plek.”

Op zijn plek

Sinds 2006 is het café van hem. “Als jongetje werkte ik al de horeca. Vakantiewerk te over in het toeristische Zeeland. Het vak lag me en een eigen zaak was al wel mijn droom. Toch studeerde ik eerst nog geschiedenis en werkte een tijd in het buitenland, voor ik bij De Biet binnenkwam. Alles viel ineens op zijn plek. Een eigen kroeg in mijn stad, op zo’n mooie plek, met zo’n team. En nog steeds: geen dag spijt!”

In Zeeland is het toerisme de belangrijkste economische pijler. Vooral watersport is een financiële injectie voor de provincie. “Omdat de boten hier voor de deur aanleggen, krijgen we in het seizoen natuurlijk veel watersporters. Ik wilde weer een kroeg worden voor de Zierikzeeënaren én voor de toeristen. Maar vooral ook de lokale bevolking weer bereiken. De band versterken met de mensen die hier het hele jaar wonen en werken. Dat is inmiddels gelukt! We hebben er een kroeg van gemaakt waar ik zelf ook graag zou komen. Huiselijk, persoonlijk, warm. Met een mooi assortiment drank en hapjes, lekkere muziek en een krant, een goed gesprek en een luisterend oor. Geen après-skicafé of een puur drink/feestcafé, hoewel hier natuurlijk regelmatig een feestje gevierd wordt.”

Mooi glas wijn

Robbert voelt zich als een vis in het water in zijn café. “Dit is wel wat ik voor ogen had. Ongeveer 100 m2 met een klein keukentje, een prachtig terras en een goede sfeer. De gast voelt zich hier welkom. Er is tijd en gezelligheid. Bier is natuurlijk veelgetapt, maar ik durf ook te zeggen wat we een heel behoorlijk glas wijn schenken. Dat zie je terug in de bestellingen. We serveren bijvoorbeeld vaak Prosecco of Cava. Ook lekkere, goede koffie vind ik belangrijk, evenals mooie speciaalbieren en goede whisky’s, rum en gin. We hebben kennis van zaken en verkopen kwaliteitsproducten, en dat wordt gewaardeerd.”

“Een klein keukentje is ook echt een aanwinst. We hebben een kleine kaart. Zeker in het seizoen maken gasten daar veelvuldig gebruik van. Zeeuws spek, worst, kaas. Ik heb ook wel eens plateaus mosselen of oesters klaar staan, maar de absolute favoriet blijft toch nog steeds de echte caféklassieker de bitterbal. Die is niet kapot te krijgen. Ik denk dat je als café ook iets te eten moet serveren. Dat hoeft geen uitgebreide kaart te zijn, maar wel diverse broodjes en snacks. Wat hier ook een echte hit is: de puntzak friet met mayo. Je houdt op deze manier ook klanten binnen en daar draait het tenslotte om.”

Twee seizoenen

“Wij hebben echt twee verschillende seizoenen. In de winter organiseren we meer dingen zoals de pubquiz, open podia en proefavonden. In de zomer is er natuurlijk het terras en hebben we de diverse festivals. Het vaste team bestaat uit drie mensen. Twee mannen staan achter de bar: één van 28 en de ander is 62. Ik zit daar zelf ergens tussenin, dus we bedienen wat dat betreft alle klanten. In de zomer is het team uitgebreid met tien parttimers: jonge meiden en jongens. Ik heb het wel eens over het Bietmeisje... Een leuke, frisse eigenzinnige meid die zichzelf is en niet alleen om haar schoonheid in de horeca werkt. Karakter hebben en dit uitdragen is veel leuker!”

“Ik vind sloven en blouses met bedrijfslogo’s een beetje achterhaald. Zo doen we alles op onze eigen ‘Biet-manier’. Als je praat over de toeristen, zie je dat er twee aspecten opvallen: de vergrijzing en de feminisering. Het seizoen wordt flink verlengd door de mensen die de tijd aan zichzelf hebben en ook in mei of oktober in Zeeland op vakantie gaan. Vaak zijn dat de gepensioneerden. Daarnaast zie ik heel veel vrouwen die met een vriendinnenclubje eropuit trekken. Een dagje Zierikzee doen of een weekeind gaan fietsen met elkaar.”

“Wij zijn een bekend ‘fietscafé’. We staan in allerlei boekjes en gidsjes. We zitten natuurlijk ook perfect langs de route van allerlei moois. Mensen kunnen hier hun elektrische fiets opladen, evenals trouwens hun telefoon en laptop. Vanaf 10 uur moet je dan open zijn, want fietsers zijn voor dag en dauw op stap. Koffie met appelgebak is populair, en tijdens de lunch de uitsmijter. Je boort op deze manier een heel nieuwe klantengroep aan. De fietsers komen tussen 10.00 en 17.00 uur, de watersporters vanaf 16.00 uur, evenals de borrelaars. Daarna is het tijd voor de avondgasten. Zo spreid je de klanten over de hele dag.”

Goed profileren

Bijna dagelijks laat Robbert via Twitter weten waar hij mee bezig is. Zelfs dit interview werd aangekondigd per tweet. “Je moet actief zijn, jezelf laten zien, zichtbaar voor klanten en bereikbaar. Ook acties kondigen we aan via de sociale media. Een nieuwe band, een quiz, een festival, een plateau oesters, foto’s, verslagen, activiteiten... alles staat op Facebook en Twitter. We willen graag alles delen met onze gasten. Zo houd je ook iedereen betrokken en kan je direct inspelen op actuele gebeurtenissen.”

“De uitdaging is nu om met alle volgers op Facebook en Twitter te gaan communiceren en hun (veranderende) wensen en behoeften in de gaten te houden, maar ook bijvoorbeeld open te staan voor welgemeende kritieken. Op onze internetsite lopen alle tweets door het beeld. We willen uitstralen dat hier altijd iets te beleven is en dat is ook zo! Ik geloof dat je je als horecaondernemer beter kunt profileren door de sociale media. Maak het tot vast onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie, is mijn advies. Daar wordt de zaak, en dus ook jij als ondernemer, beter van!”

Foto: Odette Beekmans/Photodette, Eindhoven

DCK15Jaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: