Inkopen, voorraad en groothandel 2.0

24 december 2013 |
Inkopen, voorraad en groothandel 2.0<

Goede inkoop en voorraadbeheer zijn belangrijk. De laatste jaren zien we horecagroothandels transformeren van kale leveranciers tot volledig met cafébedrijven geïntegreerde partners. Niet gek,
want de groothandel beschikt over marktkennis en heeft specialisten in huis. Daar hebben ondernemers wel oren naar.

De relatie
Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers. De ene ziet u een paar keer per week voor de dagverse producten, de andere kwam slechts eenmaal over de vloer, toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken is belangrijk.

Dialoog
Horecaondernemers willen steeds vaker en gerichter informatie en advies van hun groothandel. Men zoekt naar mogelijkheden om de bedrijfsvoering slimmer aan te pakken en het rendement te verbeteren. Groothandels gaan die dialoog graag aan. Ze kunnen veel betekenen voor hun klanten. Zo hebben diverse leveranciers softwaremodules en digitale rekensystemen gelanceerd, om bedrijven te helpen met ondernemerszaken zoals voorraadbeheer, kostenbesparingen en rendementsverbeteringen.
Makro Nederland bestaat dit jaar 45 jaar. Bij de viering van het jubileum werd een nieuwe slogan wereldkundig gemaakt: ‘Partner voor ondernemend Nederland.’ Alles wordt door groothandels in het werk gezet om het rendement bij de klanten te verbeteren.

Voorraden
Het hanteren van een optimale voorraad is van groot belang bij een (eet)café. Bij een te kleine voorraad moet de bediening ‘nee’ verkopen en dat is natuurlijk geen pretje. Een te grote voorraad drukt op de kosten en het rendement. Welke soorten voorraad zijn er eigenlijk? We kennen een aantal termen. Zo is er de veiligheidsvoorraad. Om geen ‘nee’ te hoeven verkopen, is dit de voorraad waarbij er altijd genoeg is tot de volgende levering van een product. Ook is er de seizoenvoorraad, bedoeld om in seizoensperioden de grote vraag naar een bepaald product of ingrediënt te kunnen opvangen. Verder kennen we de strategische voorraad, waarbij voorraad aangehouden wordt omdat bepaalde producten van tijd tot tijd lastiger te krijgen zijn.

De dode voorraad
De dode voorraad bestaat uit items en ingrediënten die niet meer gebruikt worden in de bedrijfsvoering. Een methode om deze in kaart te brengen, is om op vaste tijden (maandelijks of ieder kwartaal) de hele voorraad te tellen. De ondernemer weet dan per artikel de exacte aantallen en ziet welke artikelen niet aangevuld worden, maar ook niet uit de voorraad verdwijnen. Bij te veel dode voorraad worden te veel kosten gemaakt en dat drukt de winst en rentabiliteit van de onderneming.

Technische voorraad
De technische voorraad is de fysieke of ook wel werkelijke voorraad. Dit is wat de onderneming daadwerkelijk in de opslag- en koelruimten heeft liggen. Over de economische voorraad heeft de ondernemer betalingsverplichtingen en loopt hij risico. Deze voorraad wordt berekend door de technische voorraad op te tellen bij de lopende inkoopbestellingen en hiervan de lopende verkooporders af te trekken. De productievoorraad is na voorbewerking meteen inzetbaar in de keuken en/of op de werkvloer, meestal opgeslagen in koellades. Ten slotte is er de speculatievoorraad: verwachte prijsstijgingen van ingrediënten zorgen ervoor dat een ondernemer uit kostenoverweging een voorraad aanlegt.

Diverse wegen
Goede deals met een leverancier zijn, naast kwaliteit, nog altijd erg belangrijk. Er zijn diverse wegen te begaan met een leverancier. Het aantal combinaties is eindeloos. En prettig: niets is verplicht. Er is ruimte voor eigen concepten en ideeën, maar je kunt ze ook op een presenteerblaadje aangereikt krijgen.
Dat de rol van de groothandel in beweging is, is een feit. Via allerlei ingangen vinden leveranciers hun weg naar uw kroeg. Hoe ver ze komen, blijft aan de ondernemer. Dat het tegenwoordig zelfs helemaal tot achter de bar kan zijn, is in ieder geval een prettige gedachte.

Meer lezen over Groothandels? Download dan gratis de "nieuwste editie van De CaféKrant":http://www.decafekrant.nl/bladen.html

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Coronacrisis
Aantal 'coronaboetes' in horeca staat bijna overal op nul

Het AD heeft onderzocht in hoeverre de gemeenten handhaven met betrekking tot de coronamaatregelen in de horeca. Wat blijkt? In de meeste gemeenten staat de teller op nul; er wordt dus een oogje toegeknepen. Steekproef Wel merken de gemeenten dat de anderhalve meter afstand staads vaker niet w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: