Inkopen, voorraad en groothandel 2.0

24 december 2013 |
Inkopen, voorraad en groothandel 2.0<

Goede inkoop en voorraadbeheer zijn belangrijk. De laatste jaren zien we horecagroothandels transformeren van kale leveranciers tot volledig met cafébedrijven geïntegreerde partners. Niet gek,
want de groothandel beschikt over marktkennis en heeft specialisten in huis. Daar hebben ondernemers wel oren naar.

De relatie
Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers. De ene ziet u een paar keer per week voor de dagverse producten, de andere kwam slechts eenmaal over de vloer, toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken is belangrijk.

Dialoog
Horecaondernemers willen steeds vaker en gerichter informatie en advies van hun groothandel. Men zoekt naar mogelijkheden om de bedrijfsvoering slimmer aan te pakken en het rendement te verbeteren. Groothandels gaan die dialoog graag aan. Ze kunnen veel betekenen voor hun klanten. Zo hebben diverse leveranciers softwaremodules en digitale rekensystemen gelanceerd, om bedrijven te helpen met ondernemerszaken zoals voorraadbeheer, kostenbesparingen en rendementsverbeteringen.
Makro Nederland bestaat dit jaar 45 jaar. Bij de viering van het jubileum werd een nieuwe slogan wereldkundig gemaakt: ‘Partner voor ondernemend Nederland.’ Alles wordt door groothandels in het werk gezet om het rendement bij de klanten te verbeteren.

Voorraden
Het hanteren van een optimale voorraad is van groot belang bij een (eet)café. Bij een te kleine voorraad moet de bediening ‘nee’ verkopen en dat is natuurlijk geen pretje. Een te grote voorraad drukt op de kosten en het rendement. Welke soorten voorraad zijn er eigenlijk? We kennen een aantal termen. Zo is er de veiligheidsvoorraad. Om geen ‘nee’ te hoeven verkopen, is dit de voorraad waarbij er altijd genoeg is tot de volgende levering van een product. Ook is er de seizoenvoorraad, bedoeld om in seizoensperioden de grote vraag naar een bepaald product of ingrediënt te kunnen opvangen. Verder kennen we de strategische voorraad, waarbij voorraad aangehouden wordt omdat bepaalde producten van tijd tot tijd lastiger te krijgen zijn.

De dode voorraad
De dode voorraad bestaat uit items en ingrediënten die niet meer gebruikt worden in de bedrijfsvoering. Een methode om deze in kaart te brengen, is om op vaste tijden (maandelijks of ieder kwartaal) de hele voorraad te tellen. De ondernemer weet dan per artikel de exacte aantallen en ziet welke artikelen niet aangevuld worden, maar ook niet uit de voorraad verdwijnen. Bij te veel dode voorraad worden te veel kosten gemaakt en dat drukt de winst en rentabiliteit van de onderneming.

Technische voorraad
De technische voorraad is de fysieke of ook wel werkelijke voorraad. Dit is wat de onderneming daadwerkelijk in de opslag- en koelruimten heeft liggen. Over de economische voorraad heeft de ondernemer betalingsverplichtingen en loopt hij risico. Deze voorraad wordt berekend door de technische voorraad op te tellen bij de lopende inkoopbestellingen en hiervan de lopende verkooporders af te trekken. De productievoorraad is na voorbewerking meteen inzetbaar in de keuken en/of op de werkvloer, meestal opgeslagen in koellades. Ten slotte is er de speculatievoorraad: verwachte prijsstijgingen van ingrediënten zorgen ervoor dat een ondernemer uit kostenoverweging een voorraad aanlegt.

Diverse wegen
Goede deals met een leverancier zijn, naast kwaliteit, nog altijd erg belangrijk. Er zijn diverse wegen te begaan met een leverancier. Het aantal combinaties is eindeloos. En prettig: niets is verplicht. Er is ruimte voor eigen concepten en ideeën, maar je kunt ze ook op een presenteerblaadje aangereikt krijgen.
Dat de rol van de groothandel in beweging is, is een feit. Via allerlei ingangen vinden leveranciers hun weg naar uw kroeg. Hoe ver ze komen, blijft aan de ondernemer. Dat het tegenwoordig zelfs helemaal tot achter de bar kan zijn, is in ieder geval een prettige gedachte.

Meer lezen over Groothandels? Download dan gratis de "nieuwste editie van De CaféKrant":http://www.decafekrant.nl/bladen.html

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: