Inkopen, voorraad en groothandel 2.0

24 december 2013 |
Inkopen, voorraad en groothandel 2.0<

Goede inkoop en voorraadbeheer zijn belangrijk. De laatste jaren zien we horecagroothandels transformeren van kale leveranciers tot volledig met cafébedrijven geïntegreerde partners. Niet gek,
want de groothandel beschikt over marktkennis en heeft specialisten in huis. Daar hebben ondernemers wel oren naar.

De relatie
Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers. De ene ziet u een paar keer per week voor de dagverse producten, de andere kwam slechts eenmaal over de vloer, toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken is belangrijk.

Dialoog
Horecaondernemers willen steeds vaker en gerichter informatie en advies van hun groothandel. Men zoekt naar mogelijkheden om de bedrijfsvoering slimmer aan te pakken en het rendement te verbeteren. Groothandels gaan die dialoog graag aan. Ze kunnen veel betekenen voor hun klanten. Zo hebben diverse leveranciers softwaremodules en digitale rekensystemen gelanceerd, om bedrijven te helpen met ondernemerszaken zoals voorraadbeheer, kostenbesparingen en rendementsverbeteringen.
Makro Nederland bestaat dit jaar 45 jaar. Bij de viering van het jubileum werd een nieuwe slogan wereldkundig gemaakt: ‘Partner voor ondernemend Nederland.’ Alles wordt door groothandels in het werk gezet om het rendement bij de klanten te verbeteren.

Voorraden
Het hanteren van een optimale voorraad is van groot belang bij een (eet)café. Bij een te kleine voorraad moet de bediening ‘nee’ verkopen en dat is natuurlijk geen pretje. Een te grote voorraad drukt op de kosten en het rendement. Welke soorten voorraad zijn er eigenlijk? We kennen een aantal termen. Zo is er de veiligheidsvoorraad. Om geen ‘nee’ te hoeven verkopen, is dit de voorraad waarbij er altijd genoeg is tot de volgende levering van een product. Ook is er de seizoenvoorraad, bedoeld om in seizoensperioden de grote vraag naar een bepaald product of ingrediënt te kunnen opvangen. Verder kennen we de strategische voorraad, waarbij voorraad aangehouden wordt omdat bepaalde producten van tijd tot tijd lastiger te krijgen zijn.

De dode voorraad
De dode voorraad bestaat uit items en ingrediënten die niet meer gebruikt worden in de bedrijfsvoering. Een methode om deze in kaart te brengen, is om op vaste tijden (maandelijks of ieder kwartaal) de hele voorraad te tellen. De ondernemer weet dan per artikel de exacte aantallen en ziet welke artikelen niet aangevuld worden, maar ook niet uit de voorraad verdwijnen. Bij te veel dode voorraad worden te veel kosten gemaakt en dat drukt de winst en rentabiliteit van de onderneming.

Technische voorraad
De technische voorraad is de fysieke of ook wel werkelijke voorraad. Dit is wat de onderneming daadwerkelijk in de opslag- en koelruimten heeft liggen. Over de economische voorraad heeft de ondernemer betalingsverplichtingen en loopt hij risico. Deze voorraad wordt berekend door de technische voorraad op te tellen bij de lopende inkoopbestellingen en hiervan de lopende verkooporders af te trekken. De productievoorraad is na voorbewerking meteen inzetbaar in de keuken en/of op de werkvloer, meestal opgeslagen in koellades. Ten slotte is er de speculatievoorraad: verwachte prijsstijgingen van ingrediënten zorgen ervoor dat een ondernemer uit kostenoverweging een voorraad aanlegt.

Diverse wegen
Goede deals met een leverancier zijn, naast kwaliteit, nog altijd erg belangrijk. Er zijn diverse wegen te begaan met een leverancier. Het aantal combinaties is eindeloos. En prettig: niets is verplicht. Er is ruimte voor eigen concepten en ideeën, maar je kunt ze ook op een presenteerblaadje aangereikt krijgen.
Dat de rol van de groothandel in beweging is, is een feit. Via allerlei ingangen vinden leveranciers hun weg naar uw kroeg. Hoe ver ze komen, blijft aan de ondernemer. Dat het tegenwoordig zelfs helemaal tot achter de bar kan zijn, is in ieder geval een prettige gedachte.

Meer lezen over Groothandels? Download dan gratis de "nieuwste editie van De CaféKrant":http://www.decafekrant.nl/bladen.html

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Bier Achtergronden
Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training ...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: