Column: leegstand betekent het einde van de horeca

22 februari 2016 |
Column: leegstand betekent het einde van de horeca<

Met het verdwijnen van de grote winkelketens in de Nederlandse binnensteden is er bij lokale politici een grote drang ontstaan om de leegstand op te
vullen met horeca. Het is maar de vraag of dat verstandig is… Misschien kun je de binnenstad beter teruggeven aan de bewoners of de huurprijzen van winkelpanden structureel verlagen, zodat er een meer gevarieerd en aantrekkelijk aanbod ontstaat. Eén ding is namelijk wel duidelijk geworden de laatste jaren: behoefte aan uniforme winkels in de binnenstad is er niet en de horeca heeft de aanzuigende werking van winkels wel nodig om genoeg gasten binnen te kunnen krijgen.

Voor de beste prijs moet je al lang niet meer in een fysieke winkel zijn, dus de enige manier om het verschil te maken als winkel is uniciteit, service en locatie. Uniciteit door het aanbieden van producten die anders zijn dan het gros van het aanbod, service door hulp bij het uitkiezen van een product en dienstverlening bij eventuele mankementen en als laatste het aanbieden van een unieke locatie die een beleving biedt. Die beleving biedt kansen voor horeca. Is shoppen onder het genot van een drankje of een hapje niet veel leuker? Laat de winkelbedienden je bijvoorbeeld verwennen door de door jou gevraagde artikelen te komen brengen naar het loungegedeelte, waar jij van een espresso zit te genieten. Dat is het serviceniveau dat winkels in de binnenstad onderscheidt van webwinkels.

De hierboven gepresenteerde formule is een perfect voorbeeld van ‘blending’. Iets dat al lange tijd de wens is van de consument, maar door starre regelgeving van (lokale) overheden wordt tegengehouden. Bizar eigenlijk. Waarom zou je als kroegbaas geen voorgemixte cocktails mogen verkopen of de kunstcollectie aan de wand aan de man mogen brengen? Waarom mag een kapper geen champagne verkopen om de ervaring uniek te maken? Het heeft allemaal te maken met een log administratief apparaat. Een stoffige machine die overheid heet. Het lijkt er sterk op dat de veranderende maatschappij niet alleen voor klassieke warenhuizen te snel gaat, maar ook voor de overheid. Misschien bestaat de term horeca over een aantal jaar ook niet meer… Wie weet er een goede naam voor de hybride vorm tussen winkels en horeca? Belevingswinkelen? "Stuur me maar een suggestie…"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Bier
Bierfans halen abdijbier persoonlijk op

Zondag 1 december 2019 was de introductie en ophaaldag van de éérste Vatgerijpte Speciale Editie. Dit vatgerijpte nieuwe bier werd natuurlijk op de Abdij van Berne geïntroduceerd. Eeuwen geleden rijpte het bier van de abdij ook altijd op eikenhouten vaten. Het werd door de bierbe...

Awards Bier
Scheldebrouwerij pakt weer goud

Bij de prestigieuze Brussels Beer Challenge heeft de blonde Strandgaper van Scheldebrouwerij voor de tweede keer dit jaar hoge ogen gegooid. Na in augustus al als ‘Belgian Country Winner’ uit de bus te komen bij de World Beer Awards in Londen staat hun ‘Golden Ale’ voor de tw...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Opening Den Haag
Nieuwe hotspot op het Kurhausplein officieel geopend 

Restaurant Blaze & Co is dit weekend feestelijk geopend. Ruim 100 genodigden genoten van signature Blaze Bites en luisterden naar het eerste optreden van Blaze of Glory - de huisband onder leiding van Emanuel Assies. Het interieur is kleurrijk en geïnspireerd op tatoeages. Dit komt terug...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: