Column: leegstand betekent het einde van de horeca

22 februari 2016 |
Column: leegstand betekent het einde van de horeca<

Met het verdwijnen van de grote winkelketens in de Nederlandse binnensteden is er bij lokale politici een grote drang ontstaan om de leegstand op te
vullen met horeca. Het is maar de vraag of dat verstandig is… Misschien kun je de binnenstad beter teruggeven aan de bewoners of de huurprijzen van winkelpanden structureel verlagen, zodat er een meer gevarieerd en aantrekkelijk aanbod ontstaat. Eén ding is namelijk wel duidelijk geworden de laatste jaren: behoefte aan uniforme winkels in de binnenstad is er niet en de horeca heeft de aanzuigende werking van winkels wel nodig om genoeg gasten binnen te kunnen krijgen.

Voor de beste prijs moet je al lang niet meer in een fysieke winkel zijn, dus de enige manier om het verschil te maken als winkel is uniciteit, service en locatie. Uniciteit door het aanbieden van producten die anders zijn dan het gros van het aanbod, service door hulp bij het uitkiezen van een product en dienstverlening bij eventuele mankementen en als laatste het aanbieden van een unieke locatie die een beleving biedt. Die beleving biedt kansen voor horeca. Is shoppen onder het genot van een drankje of een hapje niet veel leuker? Laat de winkelbedienden je bijvoorbeeld verwennen door de door jou gevraagde artikelen te komen brengen naar het loungegedeelte, waar jij van een espresso zit te genieten. Dat is het serviceniveau dat winkels in de binnenstad onderscheidt van webwinkels.

De hierboven gepresenteerde formule is een perfect voorbeeld van ‘blending’. Iets dat al lange tijd de wens is van de consument, maar door starre regelgeving van (lokale) overheden wordt tegengehouden. Bizar eigenlijk. Waarom zou je als kroegbaas geen voorgemixte cocktails mogen verkopen of de kunstcollectie aan de wand aan de man mogen brengen? Waarom mag een kapper geen champagne verkopen om de ervaring uniek te maken? Het heeft allemaal te maken met een log administratief apparaat. Een stoffige machine die overheid heet. Het lijkt er sterk op dat de veranderende maatschappij niet alleen voor klassieke warenhuizen te snel gaat, maar ook voor de overheid. Misschien bestaat de term horeca over een aantal jaar ook niet meer… Wie weet er een goede naam voor de hybride vorm tussen winkels en horeca? Belevingswinkelen? "Stuur me maar een suggestie…"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Achtergronden
Man valt eigenaar café aan vanwege sluitingstijd

Nadat de eigenaar van een café op de Grote Markt in Bergen op Zoom besloot dat hij de deur ging sluiten, kwamen er nog een aantal personen het café binnen. Zij waren het hier niet mee eens en een 46-jarige man uit Tholen besluit daarom de eigenaar aan te vallen. De man is later aangeho...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: