Column: leegstand betekent het einde van de horeca

22 februari 2016 |
Column: leegstand betekent het einde van de horeca

Met het verdwijnen van de grote winkelketens in de Nederlandse binnensteden is er bij lokale politici een grote drang ontstaan om de leegstand op te
vullen met horeca. Het is maar de vraag of dat verstandig is… Misschien kun je de binnenstad beter teruggeven aan de bewoners of de huurprijzen van winkelpanden structureel verlagen, zodat er een meer gevarieerd en aantrekkelijk aanbod ontstaat. Eén ding is namelijk wel duidelijk geworden de laatste jaren: behoefte aan uniforme winkels in de binnenstad is er niet en de horeca heeft de aanzuigende werking van winkels wel nodig om genoeg gasten binnen te kunnen krijgen.

Voor de beste prijs moet je al lang niet meer in een fysieke winkel zijn, dus de enige manier om het verschil te maken als winkel is uniciteit, service en locatie. Uniciteit door het aanbieden van producten die anders zijn dan het gros van het aanbod, service door hulp bij het uitkiezen van een product en dienstverlening bij eventuele mankementen en als laatste het aanbieden van een unieke locatie die een beleving biedt. Die beleving biedt kansen voor horeca. Is shoppen onder het genot van een drankje of een hapje niet veel leuker? Laat de winkelbedienden je bijvoorbeeld verwennen door de door jou gevraagde artikelen te komen brengen naar het loungegedeelte, waar jij van een espresso zit te genieten. Dat is het serviceniveau dat winkels in de binnenstad onderscheidt van webwinkels.

De hierboven gepresenteerde formule is een perfect voorbeeld van ‘blending’. Iets dat al lange tijd de wens is van de consument, maar door starre regelgeving van (lokale) overheden wordt tegengehouden. Bizar eigenlijk. Waarom zou je als kroegbaas geen voorgemixte cocktails mogen verkopen of de kunstcollectie aan de wand aan de man mogen brengen? Waarom mag een kapper geen champagne verkopen om de ervaring uniek te maken? Het heeft allemaal te maken met een log administratief apparaat. Een stoffige machine die overheid heet. Het lijkt er sterk op dat de veranderende maatschappij niet alleen voor klassieke warenhuizen te snel gaat, maar ook voor de overheid. Misschien bestaat de term horeca over een aantal jaar ook niet meer… Wie weet er een goede naam voor de hybride vorm tussen winkels en horeca? Belevingswinkelen? "Stuur me maar een suggestie…"
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Wijnbar Viqh, Haarlem

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten wijnbar Viqh in Haarle ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: