Bavaria N.V. boekt recordomzet

19 april 2018 | Thijs Jacobs

Swinkels Family Breweries N.V., holding van Bavaria N.V. heeft voor het derde jaar op rij een recordomzet geboekt, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De netto-omzet kwam uit op € 659 miljoen, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2016. Het bedrijfsresultaat daalde van € 45,8 miljoen naar € 41,1 miljoen, mede door aanzienlijke investeringen en een toename van kosten. De investeringen betroffen alle brouwerijen – in Nederland, België en Ethiopië – alsook de mouterij in Eemshaven. Lees hier het volledige jaarverslag van 2017.

Brouwen en bouwen

“2017 was een jaar van brouwen en bouwen”, aldus Jan-Renier Swinkels, bestuursvoorzitter van Bavaria N.V. “2017 zien we als een tussenjaar na de vele veranderingen in 2016 door overnames en nieuwe samenwerkingen. We hebben verdere investeringen gedaan om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst, terwijl we tegelijkertijd opnieuw een recordomzet hebben geboekt doordat we stevig door hebben gebrouwen. Een toename van kosten en de investeringen zorgden echter voor een lager nettoresultaat in 2017. We verwachten de komende jaren de vruchten te kunnen plukken van onze investeringen en zullen daartoe in 2018 de ingezette koers doorzetten en focussen op kostendiscipline. We zien 2018 dan ook vol vertrouwen tegemoet en kijken uit naar het 300-jarig bestaan van onze Bavaria-brouwerij in Lieshout in 2019, een belangrijke mijlpaal”.

Onze merken: in Nederland en over de grens

2017 was een uitdagend jaar, waarin het bedrijf enerzijds groei liet zien en anderzijds tegenwind kende. Het merk Bavaria zag in de thuismarkt toenemende concurrentie op het gebied van alcoholvrij bier, onophoudelijke promotiedruk in supermarkten en kortingsdruk in de horeca. Op internationaal gebied waren er uitdagingen door overheidsreguleringen in Afrika en Azië en in het Verenigd Koninkrijk door de Brexit.

La Trappe en Cornet presteerden zeer goed. In de merken Palm, Rodenbach, Brugge Tripel en Swinckels' werd geïnvesteerd middels redesigns. Het merk Swinckels’ werd bovendien succesvol geïntroduceerd in de retailkanalen.

Markten zoals Frankrijk, Italië, Oost-Europa en Noord- en Zuid-Amerika presteerden eveneens goed. Het lokaal gebrouwen bier uit Ethiopië, Habesha, groeide dusdanig hard en wordt op dit moment in capaciteit uitgebreid waardoor heel Ethiopië bediend kan worden.

Mouterij Holland Malt presteerde goed en maakt sinds dit jaar gebruik van twee nieuwe mouttorens in Eemshaven. Dit zorgt voor een capaciteitstoename van 50 procent, waardoor de sterke internationale positie van Holland Malt verstevigd wordt.

Stappen in duurzaamheid

Naast nationale en internationale uitbreiding zette Bavaria N.V. ook stappen op het gebied van duurzaamheid. “Duurzaamheid blijft een kernonderdeel van onze bedrijfsvoering. We hebben het bedrijf in bruikleen van volgende generaties. Wij streven daarom naar langetermijn-waardecreatie op sociaal en financieel vlak en op het gebied van milieu. In 2017 hebben we besloten om de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties in de strategie te integreren”, zegt Swinkels.

Zo is er een regionale samenwerking opgezet met bedrijven als Mars, Friesland Campina en Hydreco, voor het gebruik van aardwarmte door middel van geothermie om de transitie naar duurzame energie in de toekomst mogelijk te maken. Daarnaast werden er 1.280 zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum geplaatst, om het energieverbruik verder te verduurzamen. Ook vond de officiële oprichting van de Boer Bier Water-coöperatie plaats. Met Boer Bier Water wordt het restwater uit de productieprocessen in Lieshout gezuiverd, zodat het weer teruggebracht kan worden in de bodem en gebruikt kan worden door boeren in de omgeving. Zo wil Bavaria ervoor zorgen dat er altijd voldoende grondwater blijft; voor de omgeving van Bavaria maar ook voor Bavaria zelf en verschillende betrokken partijen zoals Rijkswaterstraat en het waterschap.

Innovatie

2017 kenmerkte zich ook door de oprichting van Swinkels Innovations, een innovatielab, en het interne innovatieprogramma Pink Innovation Box. Medewerkers uit de hele organisatie worden met dit programma gestimuleerd om hun ideeën omtrent innovaties op het gebied van producten, processen en duurzaamheid om te zetten naar een concreet plan. De Pink Innovation Box zorgde voor de introductie van het Bavaria Radler Ice Lemon 2.0% in de zomer van 2017, waarbij het proces van akkoord tot introductie slechts zes weken duurde, en ‘Pimp Your Can’, een website waar consumenten gepersonaliseerde blikjes bier kunnen designen en bestellen.

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview
Interview Wim Cox "Ik hou van quick and dirty"

Het was nooit zijn droom om horecaondernemer te worden. Maar na acht jaar atheneum en geen brandende ambitie om een vervolgstudie te volgen, belandde hij als gastheer in het hotel van zijn ouders. Niet wetende dat hij 35 jaar later op een terras in Roermond terug kan kijken op een florerend leven in...

Economie Achtergronden
Horecasector betaalt facturen het snelst

Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven is in het derde kwartaal van 2018 verslechterd. Facturen worden nu na gemiddeld 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit de nieuwste Barometer Betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist G...

Awards Bier
Dit is het lekkerste bockbier van Nederland

Bij Brouwerij Maximus in De Meern werd dit jaar door 132 proevers geproefd om te bepalen welk bockbier het lekkerste van Nederland is in 2018. Er werden 60 bockbieren geproefd, waarvan 32 in de categorie standaard tot en met 7 procent en 28 in de categorie zwaar boven de 7 procent. De prijzen bi...

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: