Personeel: let op bij verbetertrajecten en ontslag

26 juni 2018 | Maarten van Opijnen

Een werknemer is sinds 1998 in dienst bij een restaurant in de functie van ‘medewerker bediening’. Tussen januari en december 2015 is het functioneren van werknemer meerdere keren als ‘onvoldoende’ beoordeeld. Op 17 februari 2016 hebben werkgever en werknemer een gesprek gehad, het gespreksverslag heeft als onderwerp: ‘traject naar het vinden van ander werk’, met daarin geschreven: “Het niveau in het team moet omhoog… werknemer past hier niet meer bij.” Daarbij staat er een actiepunt genoemd; “We gaan werken aan een ‘net’ en fatsoenlijk vertrek van werknemer.”

Op 23 en 25 maart 2016 krijgt de werknemer twee officiële waarschuwingen, waarna op 4 april een verbetertraject wordt ingezet. Op 15 juli 2016 heeft de eindevaluatie van het verbetertraject plaatsgevonden. In het verslag staat o.m. dat er in de basis veel dingen fout gaan, er geen verbetering zichtbaar is en het werktempo onvoldoende is. De werknemer krijgt vier weken om de gestelde verbetering te laten zien, bij gebreke waarvan de werkgever een aanvraag gaat overwegen tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

Twee weken later is de werknemer uitgevallen door spanningsklachten. Op 5 december 2016 is werknemer hersteld verklaard en op diezelfde datum wordt een verzoekschrift tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter ingediend op grond van disfunctioneren/een verstoorde arbeidsrelatie.

Kantonrechter

De kantonrechter heeft geoordeeld dat de werknemer onvoldoende functioneert en heeft de arbeidsovereenkomst ontbonden. De werknemer is tegen dat vonnis in hoger beroep gekomen.

Hof

Het hof overweegt dat bij de werkgever een grote verantwoordelijkheid rustte om bij de start van het verbetertraject de verhoudingen zodanig te normaliseren dat werknemer erop kon vertrouwen dat hem een eerlijke kans werd geboden om zijn functioneren als te verbeteren. Bij de beoordeling van het verbetertraject speelt een belangrijke rol dat de werkgever reeds had aangegeven de werknemer uit het team te willen hebben. Pas nadat werknemer te kennen had gegeven dat hij hoe dan ook zijn baan wilde behouden is een verbetertraject opgestart.

Tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid alsook na zijn herstelmelding heeft de werknemer derhalve niet de kans gehad te laten zien dat zijn functioneren daadwerkelijk is verbeterd. Naar het oordeel van het hof had van de werkgever verwacht mogen worden dat zij hem die kans nog wel zou hebben geven. De werkgever heeft met het ingestelde verbetertraject van 3 maanden onvoldoende in het werk gesteld om het functioneren te verbeteren, mede gezien het lange dienstverband van 18 jaar. Het hof zal het hotel veroordelen tot het herstel van het dienstverband.

Maarten van Opijnen
MRM Advocatuur
www.mrmadvocatuur.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: