Pas op met toezeggingen, het is geen gebakken lucht…

19 maart 2018 | Maarten van Opijnen

Werkgever en werknemer zijn een nul-urenovereenkomst overeengekomen voor de duur van zes maanden en daarmee tot 28 oktober 2015. Zo’n anderhalve maand voor het einde van het dienstverband ontvangt de werknemer een gespreksverslag waarin te lezen is dat de arbeidsovereenkomst zal worden verlengd en in september wordt een nieuw contract gemaakt.

Op 27 september 2015 krijgt de werknemer bericht dat (na intern overleg) toch is besloten om de arbeidsovereenkomst niet te verlengen. Na 28 september 2015 heeft de werknemer geen werkzaamheden meer verricht.

Loonbetaling


De werknemer heeft bij de kantonrechter loonbetaling gevorderd en een verklaring voor recht dat er een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan. De kantonrechter oordeelt dat er sprake is van een verlengde arbeidsovereenkomst tot 28 april 2016, met inherente loonbetaling. De werkgever komt in hoger beroep tegen het oordeel dat de arbeidsovereenkomst is voortgezet voor dezelfde tijd als de eerdere arbeidsovereenkomst.

Het hof overweegt als volgt. Uit het gespreksverslag blijkt op geen enkele wijze van enig voorbehoud ten aanzien van de toegezegde verlenging van de arbeidsovereenkomst. De werknemer had al eerder (bij de sollicitatie) te maken gehad met de persoon uit het gespreksverslag, reden waarom zij erop mocht vertrouwen dat de mededelingen bevoegd zijn gedaan. Het hof oordeelt dat de arbeidsovereenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor dezelfde tijd op de vroegere voorwaarden. De verlengde arbeidsovereenkomst eindigde daarmee (na 6 maanden) op 28 april 2016, waarmee het oordeel van de kantonrechter juist was.

Samengevat, bij het doen van toezeggingen is oplettendheid geboden!

Maarten van Opijnen
MRM Advocatuur
www.mrmadvocatuur.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: