UPDATE: Licentieplicht Videma

23 juni 2014 |
UPDATE: Licentieplicht Videma

UPDATE Onterechte incassering licentiegelden door de Videma? Volgens de website van de FIFA wel. We zoeken het uit voor je: lees ook vooral verder. Vorige week berichtte Videma dat in de helft
van de kroegen het WK Voetbal zonder licentie wordt getoond. Daar zou een boete op staan. Nu lijkt de Videma, deze aanname wordt mede onderbouwd door berichtgeving van de FIFA op haar eigen website, onterecht boetes uit te delen. Waarom? Omdat evenementen die voor een goed doel worden georganiseerd, vrijgesteld zijn van deze afdracht en de horeca uitgezonderd is van licentiegelden.

Wil je reageren? "Stuur ons een e-mail."
FIFA ziet het anders
Er staat een reglement op de website van de FIFA, waarbij de tekst op verschillende manieren uitgelegd zou kunnen worden. Op het eerste gezicht in het voordeel van de horeca. Sterker nog: het lijkt er sterk op dat de Videma ten onrechte licentiegelden incasseert en boetes uitdeelt. Ad Heskes, directeur van de Videma, staat ons te woord en legt uit hoe het volgens hem zit. Een ondernemer uit Zwolle heeft een en ander uitgezocht omdat hij een fietsevenement organiseerde voor een goed doel. Hij komt tot een andere conclusie. Zijn bevindingen nemen we ook mee, naast de feitelijke berichtgeving van de FIFA op haar eigen website.

Op de website van de FIFA staat het volgende:
For the avoidance of doubt,Public Viewing Events in “commercial establishments”, such as pubs, clubs and bars, are considered Non-Commercial Public Viewing Events unless further commercial activities, such as direct or indirect admission fees or sponsorship activities, take place in relation to their public viewing activities. As such, and provided that such events do not fall under the definition of a Special Non-Commercial Public Viewing Event below, no licence is required, although these FIFA Regulations still apply.


Het betreft de gemarkeerde tekst

Dit houdt dus in dat de gehele horeca vrijgesteld is van licentiegelden wanneer zij voor de gasten het WK Voetbal uitzenden in de eigen zaak, en dan wel zonder entreegeld te vragen of sponsoractiviteiten te ontplooien.

De Videma ziet het anders dan de FIFA en veel horecaondernemers. Sterker nog: zij vragen gemiddeld vijftien keer zoveel aan licentiegeld als wanneer je de licentie zelf bij de FIFA aanvraagt. Ter illustratie: bij de FIFA betaal je maximaal zo'n 10.000 euro voor een zeer grootschalig evenement, bij de Videma ongeveer 291.000 euro; in dit geval dus ruim 29 keer zoveel.


De Videma WK-tarieven 2014. Bron: www.videma.nl

Duitsland en bandbreedte
in Duitsland geldt voor de horeca geen licentieplicht. Zij interpreteren de regels dus zoals op de website van de FIFA staat uitgelegd. De vraag is, welke bandbreedte de NOS hanteert voor het vragen van licentiegelden. Het lijkt sterk dat voor de NOS andere regels gelden dan voor andere zendgerechtigden in andere landen.


Op de website van SportA de 'Videma' van de ARD en ZDF, staat te lezen dat zij de regels van de FIFA overnemen en geen aanvullende licentiegelden vragen
Strijkstok?
Een rekensom: in 2012 heeft de Videma 1,8 miljoen euro mogen ophalen voor de rechten van het EK. Tijdens dit WK doet Nederland het beter en zullen zij zeker 2,5 miljoen binnenhalen. Videma krijgt 18% van het bedrag, de NOS de rest. De rechten worden uiterst commercieel geëxploiteerd, zeker omdat het een publieke omroep betreft. De FIFA besteedt de binnengehaalde licentiegelden bovendien niet commercieel, maar zet deze in voor goede doelen, dus ook daar zit een essentieel verschil. De Videma is geen goed doel. De NOS ook niet.

Hoe zit het volgens de Videma?
De Videma ziet het anders: wanneer het evenement, waarbij WK Voetbal wordt vertoond, daadwerkelijk een actie voor het goede doel betreft, dan hoeft er geen afdracht aan de Videma betaald te worden. Let wel: het volle bedrag dat gegenereerd wordt met dit evenement moet naar het goede doel gaan, aldus de Videma. Zij onderkennen ook de uitzondering voor de horeca niet. Komt dit omdat zij 18% van de licentiegelden mogen bijschrijven op de eigen rekening?

Directeur Videma
Ad Heskes, directeur van de Videma, licht dit toe. ''In beginsel klopt het verhaal van de FIFA. Een evenement dat voor de volle 100% georganiseerd wordt ten bate van een goed doel, is vrijgesteld. Er zijn echter horecaondernemers die 5000 euro verdienen op een avond en dan een tientje schenken aan een goed doel en op die manier onder de licentieplicht uit willen komen. Zo gaat dat niet. Sterker nog: de NOS is degene die een overeenkomst heeft met de FIFA. De NOS heeft op haar beurt de Videma aangesteld als instantie die controleert en incasseert. Dat staat zo ook zwart op wit in de overeenkomst.''

Opheldering van de FIFA
Ad Heskes: ''De NOS heeft de FIFA vanmorgen gevraagd om de situatie met betrekking tot de licenties te verhelderen op haar eigen website, aangezien er veel onduidelijkheid is op dit vlak. Wij hopen dat de FIFA dit op korte termijn doet. Wanneer je bier, fris en wijn verkoopt om geld mee te verdienen, dan moet je gewoon licentiegelden betalen. Laat dat duidelijk zijn.''

PS: In de juni-editie van De CaféKrant lees je over regelgeving. Dit keer aandacht voor muziek en geluid, en dan met name geluidsregelgeving. Houd de brievenbus goed in de gaten, want De CaféKrant komt een dezer dagen binnen bij ieder café in Nederland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: