Je goed recht: verborgen camerabeelden...

14 oktober 2016 | Jorien Slager

Veel bedrijven maken gebruik van camera’s, bijvoorbeeld ter beveiliging van personeel, klanten of goederen. Hoe zit het eigenlijk met gebruik van een verborgen camera?

Eind april 2016 heeft de rechtbank Rotterdam uitspraak gedaan in een kwestie met een verborgen camera. Hier volgt een korte schets van het geval. Een werkgever heeft gedurende enkele jaren, en helaas zonder resultaat, getracht te achterhalen wie er achter diefstallen (van de werkgever, werknemers en cliënten) zat. Dit waren diefstallen die met enige regelmaat plaatsvonden. Om de diefstallen te voorkomen is er een wijkagent ingeschakeld, zijn er extra beveiligingsrondes gelopen en is met werknemers een dialoog over de diefstal aangegaan.

Koffie in de tas
De diefstallen zorgden voor veel onrust, dit is dan ook de reden waarom de werkgever een particulier recherchebureau heeft ingeschakeld. Er werden drie verborgen camera’s opgehangen. Enkele dagen nadat de camera’s waren geïnstalleerd, verdwijnt een pak koffie uit de voorraadruimte. Uit de camerabeelden blijkt dat een werknemer het pak koffie pakt, in haar locker legt en - toen haar dienst was afgelopen - het pak koffie in haar tas stopt en vertrekt. Ze wordt op staande voet ontslagen.

Onrechtmatig verkregen of niet?
In een gerechtelijke procedure over het ontslag op staande voet voert de werknemer aan dat de camerabeelden onrechtmatig verkregen zouden zijn en niet als bewijs kunnen dienen. De werknemer stelt dat zij niet is geïnformeerd over de verborgen camera’s, hetgeen ingrijpt in haar privacy. De werkgever zou onvoldoende hebben getracht op een andere wijze de problematiek te lijf te gaan.

De kantonrechter oordeelt: “Hoewel de inzet van verborgen camera’s op de werkplek in strijd is met artikel 137f van het Wetboek van Strafrecht, de werkgever hiertoe toch mocht overgaan. Voldoende is vast komen te staan dat zij op geen andere wijze de waarheid boven tafel kon krijgen en het belang van de waarheidsvinding weegt in deze zwaarder dan het belang van bewijsuitsluiting.”

De Hoge Raad heeft in 2014 geoordeeld dat indien bewijsmateriaal onrechtmatig verkregen is, niet als algemene regel geldt dat de rechter daarop geen acht mag slaan. In beginsel wegen het algemene maatschappelijke belang dat de waarheid aan het licht komt, en het belang dat partijen erbij hebben om hun stellingen in de rechtszaal aannemelijk te kunnen maken, zwaarder dan het belang van uitsluiting van bewijs.

Samengevat dien je bij gebruik van verborgen camera’s zorgvuldig te werk te gaan om te voorkomen dat het bewijs dat daaruit zou kunnen komen, vervolgens niet mag worden gebruikt.

Deze bijdrage is geschreven door Maarten van Opijnen, advocaat gespecialiseerd in het arbeidsrecht. Meer informatie of advies? Neem vrijblijvend contact op: maarten@zonadvocaten.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: