Het kelderluik...

13 november 2014 |
Het kelderluik...<

Er zijn uitspraken die iedereen met een afgeronde studie Nederlands Recht voorbij heeft zien komen. Een van deze uitspraken is het befaamde
‘kelderluik arrest’. We gaan terug naar het jaar 1965. Een café in Amsterdam, met een kelder waarin voorraden (drank) worden opgeborgen. Wat speelde zich destijds af?

Zware verwondingen
Een medewerker van Coca-Cola kwam voorraden van het café aanvullen. Deze voorraden werden opgeslagen in de kelder. De toegang tot de kelder (het kelderluik) bevond zich op een donkere plek in de doorgang naar het (bezoekers-)toilet. De medewerker opent het kelderluik zonder de exploitant van het café daarvan in kennis te stellen. Na het aanvullen van de voorraden laat hij het kelderluik nog even open staan om wat flessen te halen. Op dat onbewaakte moment loopt een bezoeker van het café naar het toilet, stapt in het kelderluik en loopt zware verwondingen op. Er volgt een gerechtelijke procedure over de aansprakelijkheid en Coca-Cola wordt aansprakelijk gesteld.

Aansprakelijk
De rechtbank stelt dat de bezoeker beter had moeten opletten. Het was overdag er was geen enkele reden om het gat in de vloer over het hoofd te zien. De bezoeker dient zijn schade zelf te dragen. De bezoeker gaat in hoger beroep en het Gerechtshof oordeelt anders dan de rechtbank. Er waren niet genoeg veiligheidsmaatregelen genomen om eventuele ongelukken te voorkomen. De medewerker van Coca-Cola had daarmee onvoldoende zorgvuldig gehandeld. Met onoplettende cafébezoekers had rekening moeten worden gehouden. Coca-Cola wordt voor 50 procent aansprakelijk gehouden voor de schade. Coca-Cola kan zich hierin niet vinden en gaat naar de Hoge Raad.

Gevaarzetting
De Hoge Raad oordeelt dat in deze zaak sprake is van gevaarzetting, een onrechtmatige daad waardoor er recht op (50 procent) schadevergoeding ontstaat. De betreffende medewerker kan worden verweten dat hij geen rekening heeft gehouden met een mogelijke onoplettende cafébezoeker, en zo heeft nagelaten veiligheidsmaatregelen te treffen.
Wat is de crux van dit verhaal? Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ben je ervan bewust dat simpele maatregelen veel problemen kunnen voorkomen. Denk aan een antislipstrip op een potentieel gladde trap, goede verlichting, een deugdelijke barricade bij een open luik, een stevige trapleuning en het bekende gele bordje bij een gedweilde vloer… Met een gezonde portie verstand kom je een heel eind.

Wil je meer informatie? Stuur een e-mail naar "maarten@zonadvocaten.nl."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

81 winnende bieren na zesde Dutch Beer Challenge

Op woensdag 11 maart 2020 vond in Rotterdam de zesde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ plaats. 91 Nederlandse brouwerijen hebben gezamenlijk 400 bieren ingestuurd om deel te nemen aan deze Nederlandse bierwedstrijd. Vanwege de corona-crisis vond de prijsuitreiking dit jaar plaats via ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: