'Disfunctioneren moet bewezen worden, aannemelijk maken is onvoldoende'

20 december 2016 | Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga

Als een werknemer zijn taken niet goed uitvoert of de gestelde resultaten niet behaalt, kan dit een reden voor de werkgever zijn om de arbeidsovereenkomst te willen ontbinden. Het ontslaan van een werknemer op grond van disfunctioneren is onder het nieuwe ontslagrecht beslist niet makkelijk. Het is zeer risicovol om met een slecht of matig opgebouwd ontslagdossier naar de kantonrechter te stappen met een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Onder het huidige recht zal de rechter de arbeidsovereenkomst op grond van disfunctioneren slechts ontbinden als de werkgever een dossier kan overleggen waarin het disfunctioneren duidelijk naar voren komt en waaruit blijkt dat de werknemer door de werkgever daadwerkelijk in de gelegenheid is gesteld zijn functioneren te verbeteren. 

Als werkgever is het daarom belangrijk om regelmatig functioneringsgesprekken te voeren en te documenteren, schriftelijke waarschuwingen te geven en maatregelen te treffen wanneer de werknemer zijn functioneren niet verbetert. Bovendien moet de werknemer middels een verbetertraject actief worden begeleid in het verbeteren van zijn prestaties. Het enkel uiten van kritiek op het werk van de werknemer is onvoldoende.   

De kantonrechter Noord-Holland heeft zich onlangs uitgesproken over de vraag hoe de aan hem gepresenteerde feiten vervolgens moeten worden gewaardeerd. Tot nu toe oordeelden de meeste kantonrechters dat de werkgever het disfunctioneren ‘aannemelijk’ moest maken. De kantonrechter  Noord-Holland gaat een stap verder door te oordelen dat de werkgever de fouten van de werknemer moet bewijzen, een zwaardere toets dus. In deze zaak ging het om een werkgever die stelde dat de werknemer disfunctioneerde. De werknemer verweerde zich met de stelling dat de werkgever plotseling strengere eisen was gaan stellen aan zijn werk. De werkgever slaagde er vervolgens niet in om zijn stellingen te bewijzen. Mede om die reden wees de kantonrechter het ontbindingsverzoek van de werkgever af. 

In deze zaak stapt de kantonrechter dus af van de voorheen geldende regel dat het ‘aannemelijk maken’ van disfunctioneren voldoende is. Naar het oordeel van deze kantonrechter moet het disfunctioneren  door de werkgever bewezen worden. Des te meer reden om het disfunctioneren van een werknemer zorgvuldig te documenteren.  

Een bijdrage van Lianne Hoorntje en Merièm Bouiga. www.boekel.com

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: