Checklist aannemen van personeel

15 december 2015 |
Checklist aannemen van personeel<

Wellicht ken je de uitdrukking: 'Ik wens je veel personeel'. Iemand veel personeel toewensen zou zoveel betekenen als dat veel personeel gelijkstaat aan
het hebben van veel zorgen en ellende. Ook hier geldt het credo ‘beter voorkomen dan genezen’.

Hoe voorkom je de ‘zorgen en ellende’ die het hebben van personeel met zich mee kan brengen?
Een zoektocht op het internet levert 1001 lijsten met tips. De volgende checklist komt echter voort uit de dagelijkse praktijk van een arbeidsrechtadvocaat. Uiteraard ben je hiermee niet gevrijwaard van problemen en is de lijst verre van compleet. Je kunt er wel je voordeel mee doen.

Checklist personeel

1. Vraag naar een recente referentie of getuigschrift van een recente werkgever en controleer deze. Een telefoongesprek met een referent kan verhelderd zijn, zo leert de ervaring.

2. Staan er diploma’s in een cv? Vraag om een gewaarmerkt kopie daarvan. Wellicht is het niet direct noodzakelijk voor de functie, maar als de eerste hiaat in de sollicitatie al zwart op wit in een cv staat, dan ben je mijns inziens een gewaarschuwd mens…

3. Ga na of de betreffende persoon last kan hebben van een concurrentie- en/of relatiebeding. Zo ja? Anticipeer hierop, bijvoorbeeld door een regeling te treffen.

4. Vraag of belangrijke onderdelen van de functie niet kunnen worden uitgevoerd vanwege ziekte of beperking.

5. Zorg voor een rechtsgeldig proeftijdbeding. Bij contracten tot 6 maanden is geen proeftijd mogelijk. Bij contracten vanaf 6 maanden is een proeftijd van 1 maand mogelijk.

6. Check de social mediakanalen van de sollicitant…

7. Zorg dat een arbeidsovereenkomst is getekend voordat een werknemer van start gaat met zijn werkzaamheden. Een discussie - of erger nog: een geschil - over arbeidsvoorwaarden na aanvang van de werkzaamheden is een slecht begin.

De laatste tip. Bij twijfel, win tijdig advies en/of informatie in. Beter voorkomen dan genezen…

over de auteur:
Deze bijdrage is geschreven door Maarten van Opijnen, advocaat en oprichter van Zon advocaten. "maarten@zonadvocaten.nl"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Wet- en regelgeving
Lachgasverbod: mag je het straks nog wel kopen voor in je keuken?

Het gebruik van lachgaspatronen als drugs in plaats van gastronomisch of technisch hulpmiddel is de laatste jaren flink toegenomen. Zoveel zelfs dat (door staatssecretaris Blokhuis en minister Grapperhaus) een voorstel is gedaan om lachgas in het hele land te gaan verbieden. Met het landelijk verbod...

Columns
Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als j...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download de corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: