KHN: Polsbandjes voor leeftijdscontrole jongeren tijdens carnaval

Auteur: Roy Spijker
KHN 16 februari 2017
KHN: Polsbandjes voor leeftijdscontrole jongeren tijdens carnaval

Het wordt een hele klus om tijdens carnaval te controleren of een geschminkte tiener niet stiekem een biertje probeert te bestellen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) promoot daarom bij haar leden een systeem van polsbandjes, waarmee vooraf de leeftijd van de jonge gasten wordt vastgesteld. In veel gemeenten in het zuiden van het land is dit al gangbaar, maar het systeem kan volgens KHN nog veel vaker worden ingezet. Ook werkt KHN samen met de GGD Hart voor Brabant, die een posteractie houdt bij cafés waarop te lezen valt: ‘Prins Carnaval weet van NIX18 – niet roken-niet drinken’.

Volgens de wet is een horecaondernemer verplicht om de leeftijd van zijn (jonge) gasten te controleren voordat alcoholhoudende drank wordt geschonken. Horecaondernemers nemen daar ook hun verantwoordelijkheid in. Maar nu de praktijk: de handhaving is tijdens carnaval haast niet te doen, omdat bij geschminkte gasten moeilijk is vast te stellen of hij of zij 18 jaar of ouder is.

Gratis polsbandje

In de gemeente Dongen bijvoorbeeld gebruiken ze de bandjes al voor het vierde jaar. Vice-voorzitter Ferry van Kessel van KHN afdeling Dongen, noemt het systeem een groot succes. Als eigenaar van Café Gasterij Den Hamse Bok krijgt hij zelf ook en zeker tijdens carnaval veel jongeren over de vloer. “Bij ons kunnen jongeren tussen de 18 en 25 jaar de week voor carnaval een gratis polsbandje van textiel met een eenmalige metalen sluiting afhalen, nadat zij zich hebben gelegitimeerd. Daarna is legitimatie in de veertien deelnemende horecazaken niet meer nodig.”

Het systeem werkt goed, jaarlijks worden in Dongen tijdens carnaval ruim 2000 bandjes uitgegeven. Maar volgens Van Kessel is de discussie met de ouders vaak nog veel lastiger. “Veel ouders vinden dat hun kinderen vanaf 16 jaar wel alcohol mogen drinken, in tegenstelling tot de wetgeving. Dat levert veel discussie op.”

Vrolijke poster

Naast de polsbandjes steunt KHN ook de posteractie van de GGD Hart voor Brabant. Op de vrolijke poster is te lezen dat prins carnaval ‘van NIX18 weet’. Daarmee wordt aangesloten op de landelijke campagne om roken en drinken onder 18 jaar te ontmoedigen. Ook organiseert de GGD voorlichtingsbijeenkomsten met ouders.

Een groot aantal gemeenten in Limburg schrijft de ouders aan. In een brief, die met steun van KHN wordt verzonden, wijzen de gemeentebesturen ouders op hun verantwoordelijkheid als het om alcoholgebruik van kinderen onder de 18 jaar gaat en worden tips gegeven.

Overig nieuws